Ga naar de inhoud
Logo
Logo

BPM in 2026

BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (kennisbankartikel: wat is BPM?). Het is een belasting die je in Nederland betaalt bij de aanschaf van een nieuwe auto. Behalve bij volledig elektrische auto's of bij grijs kenteken (kennisbankartikel: wat is grijs kenteken?). Bij het importeren van een gebruikte auto uit het buitenland betaal je gedeeltelijk BPM, ook wel rest-BPM genoemd (kennisbankartikel: wat is rest-BPM?). Voor zakelijke rijders met een bestelauto of grijs kenteken verandert er flink wat tussen 2025 en 2026. Hieronder leggen we uit wat de situatie nu is, wat er volgend jaar verandert en wat dat voor jou betekent.

BPM in 2025

Tot en met 2024 gold voor veel ondernemers een vrijstelling van BPM bij de aanschaf van een bedrijfswagen met grijs kenteken. Die regeling hield in dat als je de auto zakelijk gebruikte én aan de inrichtingseisen voldeed (zoals een vaste scheidingswand en voldoende laadruimte), je geen BPM hoefde te betalen.

Sinds 1 januari 2025 is dat veranderd. De vrijstelling is toen afgeschaft voor nieuwe bestelauto’s met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2025. Dat betekent dat ondernemers en zzp’ers bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto vanaf dat moment wel BPM moeten betalen. 

De hoogte van die BPM hing in 2025 af van de CO₂-uitstoot van het voertuig. Hoe meer uitstoot, hoe hoger de belasting. Een volledig elektrische bestelauto (met 0 gram CO₂ per kilometer) bleef in 2025 nog steeds vrijgesteld van BPM, dat voordeel blijft bestaan.

BPM laten uitrekenen?

Voor 2025 de BPM nog laten uitrekenen of advies hierover nodig? We komen graag met je in contact om je huidige én gewenst situatie in kaart te brengen. Niet alleen voor 2025, maar ook voor 2026 zodat je zakelijke toekomstbestendig bent.

BPM in 2026

Nieuwe voertuigen vanaf datum eerste toelating 2026 verandert het BPM-bedrag voor bedrijfsauto's met verbrandingsmotor (zoals benzine en diesel). Sinds 2025 betaalde je op basis van de CO₂-uitstoot, zo betaalde je meer BPM bij een auto met 100 gram CO₂ uitstoot dan een zuinigere auto met 1 gram CO₂ uitstoot. Vanaf 2026 betaal je altijd het volledige BPM-bedrag, of je nu 1 of 100 gram CO₂ uitstoot. Wat blijft is dat alleen volledig elektrische bedrijfsauto’s (0 gram CO₂) blijven vrijgesteld van BPM.

Kortom:

  • Je betaalt altijd BPM op basis van CO₂-uitstoot.
  • Alleen volledig elektrische bestelauto’s houden een vrijstelling.
  • Bestelauto’s die al vóór 2025 op kenteken zijn gezet, vallen onder een overgangsregeling en behouden de oude vrijstelling.

Dat betekent dat het voor iedereen die een nieuwe bestelauto met verbrandingsmotor in 2026 koopt of least nog duurder wordt. Goed om dus wellicht nog in 2025 in actie te komen.

Wat betekent dat voor jou

Stel, je bent automonteur en koopt in november 2025 een zuinige hybride bestelauto. Omdat het kenteken in 2025 wordt afgegeven, betaal je BPM op basis van de uitstoot. Bij een lage uitstoot, bijvoorbeeld 40 gram CO₂ per kilometer, valt dat BPM bedrag nog relatief mee. In 2026 verandert de situatie. Dan betaal je namelijk het volledige BPM-bedrag, ongeacht of je voertuig 40 of 1000 gram CO₂ uitstoot. Met andere woorden: het voordeel dat zuinige auto’s in 2025 nog hadden, verdwijnt.

In 2025 betaalde je nog BPM op basis van de uitstoot. Dat betekende dat een zuinige hybride bestelauto met 40 gram CO₂ per kilometer flink minder BPM kostte dan een dieselbus met 150 gram. In 2026 verdwijnt dat verschil: beide vallen onder het volledige BPM-tarief. Daardoor worden juist de zuinige bedrijfsauto’s relatief duurder, terwijl elektrische voertuigen hun vrijstelling houden.

Wat in 2025 en in 2026 blijft: voor een volledig elektrische bestelauto (0 gram CO₂) betaal je ook in 2026 geen BPM. Dat scheelt duizenden euro’s en maakt elektrisch rijden zakelijk gezien nóg aantrekkelijker. De overheid wil hiermee bedrijven stimuleren om sneller over te stappen op volledig emissievrij vervoer.

BPM wijzigingen samengevat

In 2025 was de BPM-vrijstelling voor nieuwe bedrijfsauto’s grotendeels afgebouwd. Vanaf 2026 verdwijnt die regeling helemaal voor auto’s met uitstoot. Alleen elektrische bestelauto’s blijven vrijgesteld. Wil je als ondernemer, monteur of zzp’er niet voor verrassingen komen te staan, dan is het slim om hier nu al rekening mee te houden bij de keuze voor je volgende bedrijfswagen.

Bij Autogroep Twente volgen we de veranderingen in wetgeving op de voet, omdat we weten wat dit betekent voor ondernemers in de praktijk. Wij zien dagelijks hoe deze regels ondernemers raken. Daarom denken we verder dan alleen de aanschafprijs: we helpen je inzicht te krijgen in de totale kosten, regelingen en de beste keuze voor jouw bedrijf. 

We helpen je inzicht te krijgen in welke bedrijfsauto het beste past bij jouw werk, wat de BPM-regels voor jou betekenen en hoe je slim kunt overstappen naar elektrisch rijden. Samen kijken we naar je situatie, berekenen wat financieel het meest interessant is en laten zien welke modellen en regelingen nu het beste aansluiten bij jouw bedrijf.

Kennismaken?

We komen graag bij je bedrijf langs om de huidige én gewenste mobiliteit in kaart te brengen. In een gratis adviesgesprek geven we graag een zakelijk aanbod op maat, die volledig aansluit op de wensen en behoeften.

Bekijk onze andere zakelijke nieuwsberichten

BPM in 2026 | Bekijk de wijzigingen voor 2026