Autovergelijking: Volkswagen Tiguan vs. Hyundai Tucson 29 juli 2021
De SUV is de afgelopen jaren alleen maar populairder geworden. Was Hyundai in 2004 nog het eerste automerk met een betaalbare SUV, inmiddels is de keuze reuze in dit segment. Volkswagen was een van de merken die volgde met de Tiguan. Hoe verhouden de Volkswagen Tiguan en de Hyundai Tucson zich anno 2021 tot elkaar? Wij zochten het voor je uit.
SUV’s met op het oog vergelijkbare specs
Zo op het eerste oog zijn de Tiguan en de Tucson vergelijkbare SUV’s. In lengte en breedte zijn ze ongeveer vergelijkbaar. Evenals de kofferbakruimte. Qua absolute afmetingen doen ze niet veel voor elkaar onder. Ook qua prijs zijn de verschillen niet spectaculair. Een Tucson rij je al vanaf € 34.995,- rijklaar. Leg je er nog €3.500,- bij, dan ben je de trotse eigenaar van een Tiguan. Als we afmetingen en prijs buiten beschouwing laten dan zien we de onderlinge verschillen echter al snel oplopen.
Tucson: van saai en voorspelbaar naar opvallend design
Hyundai timmert al jaren aan de weg om steeds duurzamere, betere én mooiere auto’s te maken. Daar waar ze in het verleden nog wel eens het verwijt kregen dat hun ontwerpen saai en voorspelbaar waren, schudden ze dat imago met de nieuwste generatie Tucson definitief van zich af. Naast de Tucson lijkt de Tiguan ineens wat stijf en hoekig. De Tucson heeft een veel uitgesprokener design. Hij barst van de bijzondere details. Het meest opvallende is wel de LED-dagrijverlichting, die één geheel vormt met de grille. De Tucson is een echte eyecatcher geworden die opvalt in ons straatbeeld.
Tiguan: facelift van het vertrouwde model
De 2e generatie Tiguan was alweer 4 jaar op de markt. Hoogste tijd voor Volkswagen om met een nieuwe versie te komen. De meest opvallende wijzigingen zijn de achterlichten, de vernieuwde grille en het interieur dat vooral meer is gedigitaliseerd. Dat laatste wordt door velen niet als een verbetering gezien. Daarnaast zijn de aandrijflijnen vernieuwd. Met de verduurzaming van ons Europese wagenpark, is een Tiguan plug-in hybride een eerste stap in de richting van een milieuvriendelijke aandrijflijn. Al met al lijkt het meer op finetuning van het reeds bestaande model dan een geheel nieuwe generatie Tiguans.
De R-line uitvoering die wij hebben getest is gepimpt met grotere bumpers en velgen. Dat draagt bij aan het sportieve imago. Naar onze smaak echter iets te sportief. De 4 uitlagen zijn namelijk nep, en daar moet je van houden. Hij mag dan wel een sportievere look hebben, qua rijprestaties maakt hij dat echter niet helemaal waar.
Premium kwaliteit
Van Volkswagen is bekend dat ze heel basis zijn uitgerust. Wil je extra’s? Dat kan. Je kunt de auto namelijk helemaal naar je eigen hand configueren, maar daar betaal je dan ook voor. Daar staat tegenover dat je er een flinke dosis Duitse degelijkheid voor terug krijgt. Je voelt het in de stoelen, het dichtslaan van de portieren en de afwerking binnenin. Alles bij Volkswagen voelt altijd premium. Dat was bij Hyundai in het verleden wel anders, maar ook op dit vlak kan Hyundai de concurrentie inmiddels met gemak bijblijven. Qua gebruikte materialen, afwerking en rijprestaties constateren ook de onafhankelijke autospecialisten dat de Hyundai Tucson inmiddels premium is. Het enige nadeel daarvan is dat de Tucson in vergelijking met de 1e versie, niet meer de prijspakker van voorheen is.
Tucson standaard zeer rijk uitgerust
Het grootste verschil tussen de Tucson en de Tiguan zit hem vermoedelijk in de uitrusting. Er valt bij de Tucson veel minder te kiezen. Echter, ongeacht de uitvoering, krijg je bij de Tucson standaard een betere uitrusting.
Een groot navigatiesysteem, stoelverwarming en een rits aan veiligheidssystemen zijn vrijwel altijd standaard. Zaken die op de basis uitvoering van de Tiguan ontbreken. Ze zijn optioneel. De basisuitrusting van de Tiguan blijft daarmee flink achter bij de van de Tucson. Het kan allemaal wel, maar je betaalt er gewoon extra voor.
Hyundai wint het op duurzaamheid
Hyundai maakt er geen geheim van uit te willen groeien tot het duurzaamste automerk ter wereld. Die ambitie zien we terug in het aanbod elektrische auto’s, hybrides en met de Nexo zelfs een waterstofauto. Met de IONIQ 5 is er onlangs weer een duurzaam paradepaardje aan het assortiment toegevoegd.
Duurzaamheid zien we bij de Tucson ook terug in de verkrijgbare aandrijflijnen. De nieuwe Tucson is er in een mild-hybride, hybride of plug-in hybride uitvoering. Stuk voor stuk duurzamer dan de traditionele benzine- of dieselmotoren. Elke nieuwe auto die bij Hyundai in het assortiment komt is minimaal voorzien van mild-hybride technologie en ook het assortiment EV’s wordt de komende jaren flink uitgebreid.
Volkswagen heeft de slag om duurzaamheid enigszins gemist. De ID3 kwam overhaast op de markt zonder dat deze écht goed was doorontwikkeld en de betere ID4 kende lange tijd leverproblemen. Toch zijn ze ook bij Volkswagen wakker geworden en is men bezig aan een inhaalslag op het vlak van duurzaamheid. Dat zien we bij de Tiguan nog niet direct terug. Naast de diesel- en benzineversie komt er gelukkig ook een plug-in hybride.
Rijtest
De Tiguan rijdt zoals je van een Volkswagen verwacht. Het is een prettig compromis tussen comfort en sportiviteit. De grote 19 inch wielen vormen geen probleem voor het veercomfort. De besturing is licht en precies. Voor deze test reden wij een 150 PK variant met een DSG-automaat. Deze schakelt soepel en snel. De Tiguan komt probleemloos mee in het dagelijks verkeer, maar blijkt wanneer nodig, maar weinig over te hebben. Wil je meer? Dan bij je bij de Tiguan aangewezen op de duurdere plug-in hybride.
Van de Tucson gingen we voor deze vergelijking op pad met de hybride uitvoering. Dat lijk een oneerlijke vergelijking. Qua prijs ligt deze Tucson echter lager dan de geteste Tiguan R-line. Het verschil in vermogen tussen beide auto’s is gigantisch. Waar de Tiguan net voldoende aanvoelt, gaat de Tucson als je niet oppast als een dolle er vandoor. Hij nodigt overigens niet uit tot sportief rijden. De Tucson is qua rijden namelijk echt op comfort afgesteld. Mede door zijn hybride ondersteuning halen we met de Tucson een verbruik van 1 op 17. Met de Volkswagen komen we 3 kilometer minder ver.
Conclusie
Merkvoorkeur speelt altijd een grote rol. Klopt jouw hart nu eenmaal sneller voor Volkswagen dan voor Hyundai? Dan heb je met de Tiguan een hele degelijke auto met een hoge basis kwaliteit. Niks mis mee. Je krijg namelijk precies wat je verwacht. Als liefhebbers vinden we het wel jammer dat de nieuwe Tiguan op slechts een paar punten verschilt van de versie die al 4 jaar op de markt is. We hadden op meer vernieuwingen gehoopt.
Speelt merk geen rol of ben je op zoek naar een degelijke en rijk uitgeruste auto? Dan is de Hyundai Tucson absoluut de moeite waard. Qua rijprestaties, kwaliteit én duurzaamheid, is de Tucson misschien wel een van de beste compacte SUV’s van dit moment.