Wat zijn de maandelijkse kosten van een auto?
Een auto hebben is meer dan alleen de aanschafprijs. Je hebt elke maand vaste én variabele kosten. Sommige kosten zie je direct, zoals tanken. Andere merk je pas later, zoals onderhoud of afschrijving.
- Wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting)
- Autoverzekering
- Brandstof of laden (elektrisch)
- Onderhoud en reparatie
- Afschrijving (bij kopen)
Hieronder leggen we per onderdeel uit wat je kunt verwachten.
1. Wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting)
Wegenbelasting betaal je elke maand (of per kwartaal, dit bepaal jezelf) aan de Belastingdienst. Het bedrag hangt af van drie dingen:
- Gewicht auto
- Type brandstof
- Woonplaats
Gewicht van de auto
Hoe zwaarder de auto, hoe meer wegenbelasting je betaalt. Dat komt doordat zwaardere auto’s meer slijtage veroorzaken aan het wegdek én vaak meer CO₂ uitstoten. De overheid wil zo zorgen voor een eerlijke kostenverdeling. Daarom is de belasting ingedeeld in gewichtsklassen, waarbij het tarief stijgt naarmate de auto zwaarder is.
Type brandstof
Naast het gewicht van een auto bepaald het type brandstof ook de maandelijkse kosten. Benzine, diesel en LPG heeft een normaal tarief (100%). Elektrische brandstof heeft gedeeltelijk korting op de wegenbelasting, evenals de hybride auto's. Dit loopt echter wel af en was destijds geïntroduceerd door de overheid om elektrisch en hybride rijden te stimuleren vanwege de lagere CO₂-uitstoot en de bijdrage aan schonere lucht. Door tijdelijk korting of vrijstelling te geven op de wegenbelasting, werden deze milieuvriendelijkere auto's aantrekkelijker voor particuliere rijders en bedrijven.
Woonplaats
Je provincie heeft invloed op de hoogte van de wegenbelasting. Dit komt door de zogeheten provinciale opcenten, een extra toeslag bovenop het landelijke basistarief. Elke provincie bepaalt zelf hoe hoog die toeslag is, omdat elke provincie weer een ander budget begroot voor wegen, bruggen en openbaar vervoer. Daarom betaal je in de ene provincie iets meer dan in de andere. In Overijssel zijn de tarieven gemiddeld – iets lager dan in bijvoorbeeld Noord-Holland.
2. Autoverzekering
Een auto verzekeren is verplicht. Je kunt hierbij grofweg kiezen uit drie niveaus:
- WA (Wettelijke Aansprakelijkheid): alleen schade aan anderen. Goedkoop, maar weinig dekking.
- WA+ (Beperkt Casco): schade aan anderen én bijvoorbeeld bij ruitbreuk, diefstal of storm.
- Allrisk (Volledig Casco): schade aan anderen én aan je eigen auto, ook als je zelf de fout bent.
Daarnaast hangt de premie hangt af van meerdere dingen. Ben je jonger dan 24 jaar? Dan betaal je vaak meer. Jongere of beginnende bestuurders betalen vaak meer, omdat ze minder ervaring hebben én nog geen schadevrije jaren hebben opgebouwd. Dat maakt de kans op schade hoger in de ogen van de verzekeraar. Want heb je schadevrije jaren opgebouwd? Dan krijg je korting op je premie. Hoe meer jaren zonder schade, hoe goedkoper de verzekering. Ook het type auto telt mee. Een snelle of dure auto is logischerwijs duurder om te verzekeren dan een kleine stadsauto. Tevens heeft je woonplaats ook invloed. In drukke steden is de kans op schade of diefstal groter, dus betaal je daar vaak meer premie.
Tot slot speelt de verzekering (dekking) die je kiest een rol. Een WA-verzekering is het goedkoopst. Allrisk is duurder, maar dekt ook schade aan je eigen auto.
Goed om te weten, bij private lease profiteer je van een goedkopere verzekering. Dat komt doordat de leasemaatschappij voor veel auto’s tegelijk een collectieve verzekering afsluit, waardoor de premie per auto lager is. Leeftijd en schadevrije jaren vallen dan ook niet negatief voor jou (als beginnende rijder) uit.
3. Brandstof of laden (elektrisch)
Je maandelijkse brandstofkosten hangen vooral af van het aantal kilometers dat je rijdt. Hierbij maakt het natuurlijk uit welk type aandrijving je hebt: benzine of elektrisch. Bij een benzineauto betaal je per liter. Hoe zuinig je auto is en hoeveel je rijdt, bepaalt het verbruik. Bij een elektrische auto betaal je per kWh. Laden kan thuis, bij een publieke laadpaal of bij een snellader, en dat verschil zie je terug in de kosten. Thuis laden is het goedkoopst, vooral met een vast stroomtarief. Publiek laden is duurder, vooral in steden. Snelladen langs de snelweg is het duurst, soms twee keer zoveel als thuisladen. Wat natuurlijk ook geld voor benzineprijzen, langs de snelweg is benzine duurder dan in de bebouwde kom. Kortom: je maandkosten voor ‘tanken’ of laden hangen af van hoeveel je rijdt, hoe zuinig je auto is én waar je oplaadt of tankt.
4. Onderhoud en reparatie
Elke auto heeft onderhoud nodig. Denk aan olie verversen, banden wisselen, remmen controleren en het vervangen van filters. Soms gaat er ook iets stuk, zoals de accu, koppeling of uitlaat. Hoeveel je hieraan kwijt bent, hangt af van de leeftijd en staat van de auto. Een jonge auto heeft minder kans op storingen. Je hoeft meestal ook minder vaak onderhoud te laten doen. Let wel op: als er iets stukgaat, zijn onderdelen vaak duurder dan bij oudere auto’s. Een oudere auto is goedkoper in aanschaf, maar de kans op onverwachte kosten is groter. Denk aan versleten onderdelen of storingen die je niet meteen ziet.
Bij private lease zijn onderhoud en reparaties inbegrepen in het maandbedrag. Dat geeft extra zekerheid, vooral als je geen ervaring hebt met autokosten.
5. Afschrijving (bij kopen)
Een auto wordt elk jaar minder waard. Die waardevermindering noem je afschrijving. Hoe nieuwer de auto, hoe sneller hij in waarde daalt. Vooral in de eerste jaren verliest een auto het snelst zijn waarde. Dit geldt voor vrijwel elk merk of model. Een rekenvoorbeeld:
- Koopprijs: €9.000
- Verkoopwaarde na 5 jaar (restwaarde): €4.000
- Afschrijving: €5.000 verlies over 5 jaar = ± €83 per maand
Let op: dit is een papieren verlies. Je betaalt het niet elke maand apart, maar je merkt het pas als je de auto weer verkoopt of inruilt. Er zijn veel punten die de afschrijving van je auto bepalen, waar je ook rekening mee kunt houden. Bijvoorbeeld:
- Staat van de auto: een auto met schade of slechte onderhoudshistorie is minder waard.
- Kilometerstand: hoe meer kilometers, hoe minder de auto meestal nog oplevert.
- Merk en model: sommige merken houden hun waarde beter vast dan andere. Een auto die in het nieuws komt met een terugroepactie kan de waarde flink doen dalen, er is immers minder vertrouwen in het merk of model.
- Vraag in de markt: elektrische auto’s en zuinige modellen kunnen populairder worden, wat invloed heeft op de restwaarde. Bijvoorbeeld door subsidies op EV’s of strengere milieuregels stijgt de vraag naar elektrische auto’s, waardoor ze soms minder snel afschrijven.
- Economische situatie: bij hogere rentes of duurdere brandstof kunnen sommige modellen sneller afschrijven. Zo kan een grote, benzineslurpende SUV ineens minder waard worden als de benzineprijs omhoogschiet.
Bij private lease hoef je hier niet naar te kijken. De leasemaatschappij neemt de afschrijving voor haar rekening en verwerkt dit in het maandbedrag. Jij levert de auto aan het eind gewoon weer in, zonder zorgen over de zogeheten restwaarde.
6. Overige kosten
Naast de grote kosten zoals brandstof, verzekering en onderhoud zijn er ook kleinere uitgaven die ongemerkt oplopen. Denk aan wasbeurten, ruitenvloeistof, lampjes of nieuwe ruitenwissers. Daarnaast is pechhulp of een lidmaatschap bij de wegenwacht iets om mee te nemen in je maandelijkse kosten. Woon je in een drukke stad? Dan heb je mogelijk een parkeervergunning nodig, afhankelijk van de regels van jouw gemeente. Het zijn geen grote bedragen op zich, maar bij elkaar kunnen deze posten toch een flinke invloed hebben op je autokosten per maand. Daarom is het goed om ze niet te vergeten in je totaalplaatje.
Praktijkvoorbeeld
Stel: je koopt een Hyundai i10 (benzine, bouwjaar 2019). Je bent 23 jaar, woont in Overijssel, en rijdt ongeveer 10.000 km per jaar. Wat ben je dan ongeveer kwijt?
Kostenpost | Maandbedrag (gemiddeld) | Toelichting |
---|---|---|
Wegenbelasting | €22 | Gewicht <950 kg, tarief Overijssel |
Verzekering (WA+) | €65 | Jonge bestuurder, beperkte schadevrije jaren |
Brandstof | €90 | Gemiddeld 1 op 17, bij 10.000 km/jaar en €2/l |
Onderhoud | €40 | Jaarlijkse onderhoudsbeurt, olie, filters etc. |
Afschrijving | €85 | Bij aankoopprijs van €9.000 en 5 jaar gebruik |
Overige kosten | €20 | Wasbeurten, APK, banden, vloeistof etc. |
Totaal per maand | ± €322 | Eigen auto, dus exclusief leaseconstructie |
👉 Let op: bij private lease van een Hyundai i10 zit wegenbelasting, verzekering en onderhoud vaak al inbegrepen. Dan betaal je bijvoorbeeld €275 per maand all-in, maar moet je wel rekening houden met BKR-registratie en vaste looptijd.