Wat is SOH?
Door de opkomst van elektrische auto’s is de batterij belangrijker dan ooit. Steeds vaker zie je termen als SOH-certificaat of batterijrapport voorbij komen, bijvoorbeeld bij de aankoop van een tweedehands elektrische auto. Wat betekent SOH eigenlijk? Wat zegt zo’n State of Health-waarde over de conditie van je batterij en wanneer moet je je zorgen maken? Je leest het in dit kennisbankartikel.
Wat is SOH (State of Health)?
De SOH geeft aan hoe goed de batterij nog presteert ten opzichte van de nieuwstaat. Een elektrische auto, ook wel EV genoemd (kennisbankartikel: wat is EV?), met een 100% SOH heeft dus nog de volledige batterijcapaciteit. Naarmate de auto ouder wordt en vaker wordt opgeladen, neemt de batterijcapaciteit langzaam af. Bijvoorbeeld:
- Een nieuwe elektrische auto heeft 60 kWh capaciteit.
- Na een paar jaar gebruik meet de batterij nog 54 kWh.
- Dat betekent dat de SOH ongeveer 90% is.
Met andere woorden: de batterij is nog 90% en levert iets minder actieradius dan toen hij nieuw was. Een auto met 90% SOH heeft dus nog 90% batterijcapaciteit.
Hoe wordt SOH berekend?
De auto zelf houdt continu gegevens bij over spanning, temperatuur, laadcycli en prestaties van de cellen. Op basis daarvan wordt de State of Health berekend. Fabrikanten gebruiken hiervoor hun eigen algoritmes, maar de berekening komt grofweg neer op:
- Huidige bruikbare capaciteit ÷ oorspronkelijke capaciteit × 100 = SOH in procenten.
Sommige merken tonen dit in de boordcomputer of app, bij andere auto’s kan het alleen worden uitgelezen met diagnosetools. Hierover beschikt Autogroep Twente, waardoor we de SOH status van de batterij kunnen uitlezen.
Wat is een goede SOH?
Een goede SOH ligt meestal tussen 90% en 100%. Dat betekent dat de batterij nog in uitstekende conditie is en nauwelijks capaciteit verloren heeft. Bij een waarde tussen 80% en 90% spreken we van een gezonde, maar iets verouderde batterij. Je merkt dan hooguit een paar procent minder actieradius. In de praktijk merk je er vaak weinig van. Bijvoorbeeld een auto met een nieuw bereik van 400 km rijdt nu nog 360 km. Voor de meeste bestuurders is dat prima, zeker als de auto al een paar jaar oud is.
Wat is een slechte SOH?
Er is geen wettelijke minimumwaarde van een (slechte) SOH, maar veel fabrikanten hanteren 70% als grens voor garantie. Zakt de SOH daaronder binnen de garantietermijn, dan wordt de batterij vaak (deels) vervangen. Onder de 70–75% wordt de batterij als minder gezond beschouwd. De actieradius neemt merkbaar af, en bij sommige merken of leasemaatschappijen wordt dit gezien als een punt waarop vervanging of garantiecontrole nodig is.
Bij Plug-in Hybrides en hybrides (HEV’s) zie je dat de batterij in de praktijk iets sneller achteruitgaat dan bij volledig elektrische auto’s. Dat komt vooral doordat deze accu’s kleiner zijn en vaker volledig worden ontladen en opgeladen — ze hebben simpelweg meer te verduren. Volledig elektrische auto’s daarentegen hebben een groter accupakket en een geavanceerder koelsysteem, waardoor de slijtage langzamer verloopt.
Kost een SOH-meettest geld?
Bij Autogroep Twente beschikken we over de juiste apparatuur om de batterijconditie van elke elektrische of hybride auto betrouwbaar uit te lezen. Of daar kosten aan verbonden zijn, hangt af van de situatie. Ben je van plan een auto te kopen en benieuwd naar de actuele staat van de batterij, dan komen we daar meestal samen wel uit.
Ben je gewoon benieuwd naar de gezondheid van je huidige auto, dan brengen we waarschijnlijk een bedrag in rekening voor de test. De uitvoering van een test kost ons ook namelijk ook geld. Wil je weten wat dat precies kost of wat er bij de meting inbegrepen is? Neem dan gerust contact op met één van onze vestigingen in Almelo, Hengelo of Enschede.
Wanneer SOH laten controleren?
Het is slim om de SOH van je batterij regelmatig te laten controleren, vooral op momenten waarop de batterijconditie echt verschil maakt. Denk bijvoorbeeld aan de aankoop van een tweedehands elektrische of (plug-in) hybride auto, als je merkt dat de actieradius achteruitgaat, of vlak voordat de fabrieksgarantie afloopt. Uiteraard kun je het ook 'gewoon' doen wanneer je nieuwsgierig bent naar de gezondheid van je huidige auto. Zo weet je precies waar je aan toe bent en voorkom je verrassingen.
SOH laten meten
Bij Autogroep Twente kun je de SOH van je batterij snel en betrouwbaar laten testen. In slechts 3,5 minuut meten we de gezondheid van de batterij en ontvang je een officieel certificaat met de actuele waarden. Zo weet je precies hoe jouw elektrische of (plug-in) hybride auto ervoor staat. Onze vestigingen in Almelo, Hengelo en Enschede beschikken over de juiste apparatuur en kennis om dit professioneel uit te voeren. Daarmee is Autogroep Twente hét adres in Twente voor een betrouwbare SOH-meting en helder advies over de conditie van je EV of hybride batterij.
Vragen of mis je iets?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Of klopt er volgens jou iets niet helemaal? Laat het ons weten. We helpen je graag verder en zorgen dat de informatie up-to-date blijft. Samen houden we onze online showroom (de website) zo duidelijk mogelijk voor iedereen.

Disclaimer
We zorgen er bij Autogroep Twente voor dat alle informatie in onze blogs zo duidelijk en actueel mogelijk is. Toch kan er iets veranderen in wet- en regelgeving of de informatie net anders zijn voor jouw situatie. Aan de inhoud kun je daarom geen rechten ontlenen. Wil je zeker weten dat alles klopt voor jou? Neem dan contact met ons op via de contactpagina of bel direct naar 0546 - 20 00 51.