Voor de snelle beslissers is de er First edition, een uniek introductiemodel met alle opties en speciale introductiedetails. Hij is nu te bestellen, maar wacht niet te lang want op is op.
De first edition onderscheid zich met details als glanzend zwarte spiegelkappen en glanzend zwarte sierlijsten aan de voorzijde, achterzijde en zijkant brengen het allerbeste in het design naar boven. Ook zijn de Hyundai-logo’s in zwart aluminium aan de voor- en achterzijde.
Direct contact
Accu | Vermogen | Aandrijving | Actieradius | Uitvoering | Prijs |
53 kWh | 151 pk, 350 Nm | Achter | 429 kilometer | Style | € 45.895 |
53 kWh | 151 pk, 350 Nm | Achter | 429 kilometer | Connect | € 50.395 |
77,4 kWh | 229 pk, 350 Nm | Achter | 545-614 kilometer | Style | € 50.895 |
77,4 kWh | 229 pk, 350 Nm | Achter | 545-614 kilometer | Connect | € 55.395 |
77,4 kWh | 229 pk, 350 Nm | Achter | 545-614 kilometer | Lounge | € 58.895 |
77,4 kWh | 325 pk, 605 Nm | Voor+achter | 519-583 kilometer | Connect | € 59.395 |
77,4 kWh | 325 pk, 605 Nm | Voor+achter | 519-583 kilometer | Lounge | € 62.895 |
Dankzij het E-GMP-platform heeft de IONIQ 6 een extreem lange wielbasis van 2.950 mm. Hij staat op 18- of 20-inch wielen. Met een indrukwekkende lengte van 4.855 mm in combinatie met een breedte van 1.880 mm en een hoogte van 1.495 mm oogt de IONIQ 6 bijzonder slank, stijlvol en onderscheidend.
Het interieur van de IONIQ 6 is specifiek ontwikkeld als een comfortabele en persoonlijke plek om te vertoeven.
De optionele Relaxation Comfort Seats voorin bieden ontspanning door de verstelmogelijkheden van de zithoek. Overigens zijn alle zitplaatsen in de IONIQ 6 specifiek ontwikkeld volgens de vereisten die volledig elektrische auto’s stellen. Ze zijn ongeveer 30 procent dunner dan de stoelen in conventionele auto’s, zodat de inzittenden meer bewegingsvrijheid ervaren. In het interieur bevinden zich vijf USB-poorten, vier type-C en een type-A, voor optimaal gebruiksgemak voor de inzittenden.
De persoonlijke rijbeleving in de IONIQ 6 is op een nog hoger plan gebracht door het EV Performance Tune-up-systeem, waarmee de bestuurder geheel naar zijn eigen voorkeuren de directheid van de besturing, het vermogen van de elektromotor en de gevoeligheid van het stroompedaal en de aandrijflijn kan aanpassen.
Voor de IONIQ 6 is er keuze uit diverse elektromotoren en batterijpakketten om te voldoen aan alle denkbare wensen van elke klant. De long-range 77,4 kWh-batterij kan worden gecombineerd met een of twee elektromotoren, voor achterwiel- of vierwielaandrijving (RWD of AWD). De topversie is voorzien van twee elektromotoren en AWD, met een gecombineerd vermogen van 239 kW (325 pk) en een koppel van 605 Nm. Deze configuratie kan vanuit stilstand in 5,1 seconden naar 100 km/u accelereren. De IONIQ 6 heeft een indrukwekkend laag energieverbruik. Het verbruik van de versie met de standaardbatterij (53 kWh), 18-inch wielen en banden en RWD is op basis van de WLTP-cyclus geschat op minder dan 14 kWh/100 km. Daarmee is de IONIQ 6 een van de energie-efficiëntste auto’s op de markt.
De E-GMP-architectuur van de IONIQ 6 is geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties, waarbij laden met 800 volt standaard is. Laden met 400 volt is mogelijk zonder dat daarvoor extra uitrusting of een adapter noodzakelijk is. Met een 350 kW-lader is de IONIQ 6 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent. De IONIQ 6 biedt, net als de IONIQ 5, een innovatieve V2L-functie (vehicle-to-load), waarmee klanten allerlei elektrische apparaten kunnen opladen – ideaal op de camping, voor de outdoor-uitrusting, klussen op locatie of als stroomvoorziening tijdens een stroomstoring. V2L is te gebruiken via een apart leverbare adapter in de laadaansluiting aan de buitenzijde van de auto. Er bevindt zich een tweede laadaansluiting onder de achterbank, voor het opladen van laptop, smartphone en andere apparaten.
Het dashboard, in de vorm van een modulaire touchscreen, omvat een 12-inch full-touch infotainmentscherm en een 12-inch digitaal cluster dat toegang biedt tot geavanceerde technologieën – voor een nog betere digitale gebruikservaring die de bestuurder bovendien naar zijn behoeften kan aanpassen. Het infotainmentsysteem geeft in real-time informatie over de actieradius weer, op basis van de actuele laadstatus van de batterij. De onlinediensten die in de IONIQ 6 beschikbaar zijn helpen ook bij het plannen van de route, inclusief laadstations langs die route. Apple CarPlay en Android Auto worden prachtig weergegeven op de brede display. Bluetooth ondersteunt twee apparaten tegelijk – de ene voor telefoon en de andere om muziek te streamen. De acht speakers van de premium Bose-geluidsinstallatie – inclusief een subwoofer – zijn op strategische plaatsen in het interieur van de IONIQ 6 geplaatst voor een hoogwaardige geluidsweergave. Het navigatiesysteem profiteert van Hyundai’s Bluelink-infotainment- en kaartupdates.
De IONIQ 6 is uitgerust met de nieuwste versie van Hyundai SmartSense, de geavanceerde rijassistentiesystemen (Advanced Driver Assistance Systems ofwel ADAS) die zorgen voor optimale veiligheid en het beste gebruiksgemak onderweg. Highway Driving Assist 2 (HDA 2) houdt op de snelweg de vooraf ingestelde afstand tot de voorligger en de snelheid aan en houdt de auto – ook in bochten – in het midden van de rijstrook. Wanneer een voertuig direct naast de IONIQ 6 te dichtbij komt, past HDA 2 de positie van de IONIQ 6 op de weg daarop aan om het risico van een aanrijding te beperken. Als de bestuurder boven een bepaalde snelheid de richtingaanwijzer inschakelt terwijl hij het stuur vast heeft, wisselt de IONIQ 6 desgewenst automatisch van rijstrook. Smart Cruise Control (SCC) houdt de afstand tot de voorligger en de door de bestuurder ingestelde snelheid constant. Als SCC is uitgeschakeld, leert het gaandeweg de rijstijl van de bestuurder over te nemen. Zodra SCC wordt ingeschakeld, stopt het met ‘leren’ en brengt het de rijstijl van de bestuurder in de praktijk.
Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) helpt een aanrijding met een obstakel vóór de IONIQ 6 te voorkomen. FCA waarschuwt als een voorligger plotseling vertraagt, of wanneer het systeem het risico van een aanrijding signaleert – bijvoorbeeld een stilstaand voertuig of een voetganger. Als het risico verder toeneemt, kan FCA assisteren met een noodstop. Ook als een aanrijding met een tegemoetkomende auto of fietser dreigt bij het afslaan op een kruising, helpt FCA met een noodstop. De uitvoeringen SEL en Limited van de IONIQ 6 zijn voorzien van uitgebreide functies van Junction Crossing, Lane-Changing Oncoming, Lane-Changing Side en Evasive Steering Assist. Als op een kruising het risico bestaat van een aanrijding met tegemoetkomende voertuigen van links of rechts, dan helpt het systeem de bestuurder automatisch met een noodstop. Wanneer tijdens het wisselen van rijstrook het risico van een aanrijding met een (tegemoetkomende) auto in de rijstrook ernaast ontstaat, assisteert het systeem met een ontwijkende stuuringreep. En ook als een aanrijding dreigt met een voetganger die zich (gedeeltelijk) op de koers van de IONIQ 6 bevindt, voert het systeem een ontwijkende manoeuvre uit.
Andere semi-autonome rijsystemen zijn onder meer Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), dat de rijsnelheid aanpast aan de geldende snelheidslimiet, en High Beam Assist (HBA), dat ’s nachts assisteert bij het schakelen tussen groot- en dimlicht wanneer ander verkeer nadert in de tegengestelde rijrichting.
De diverse functies werken in combinatie met elkaar om in uiteenlopende situaties een aanrijding te voorkomen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) helpt tijdens het wisselen van rijstrook een aanrijding aan de achterzijde van de IONIQ 6 te voorkomen. Zodra BCA bij het inschakelen van de richtingaanwijzer een dreigende aanrijding signaleert met een auto schuin achter de IONIQ 6, dan zal het systeem de bestuurder waarschuwen. Als er bij het verlaten van een parkeerplaats parallel aan de rijrichting een aanrijding met een passerende auto dreigt, kan BCA assisteren met een noodstop.
Een andere functie, Blind-Spot View Monitor (BVM), geeft via camerabeelden de situatie in de dode hoek van de IONIQ 6 weer als de bestuurder van rijstrook wil wisselen. De beelden verschijnen op het scherm zodra de bestuurder de richtingaanwijzer activeert. De IONIQ 6 biedt ook optimale veiligheid voor de achterpassagiers. Safe Exit Warning (SEW) waarschuwt voor van achter naderende voertuigen als een achterpassagier het portier wil openen om uit te stappen. Diverse Parking Convenience-functies maken parkeren in allerlei situaties eenvoudiger dan ooit. Met de Remote Parking-functie van Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) kan de bestuurder, terwijl hij naast de auto staat, de auto op afstand parkeren. Of de auto op afstand uit de parkeerplaats laten rijden met de Remote Operation-functie. RSPA 2 is te gebruiken voor op afstand parkeren parallel aan, haaks en diagonaal op de rijrichting.
De Surround View Monitor (SVM) geeft camerabeelden weer van de situatie rond de IONIQ 6, zodat de bestuurder de auto veilig kan parkeren. Forward/Side/Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) helpt een aanrijding met een voetganger of een obstakel te voorkomen bij het in- en uitrijden van een parkeerplaats. Als een dergelijk risico bestaat, geeft PCA een waarschuwing. Als het risico verder toeneemt, assisteert het systeem automatisch met een noodstop. Op een soortgelijke manier helpt Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) een aanrijding met een aan de linker- of rechterzijde tegemoetkomend voertuig te voorkomen, terwijl de IONIQ 6 achteruit rijdt. Als een aanrijding dreigt, geeft het systeem een waarschuwing. Als het risico verder toeneemt, assisteert RCCA automatisch met een noodstop.
De IONIQ 6 is het eerste model van Hyundai waarvoor zogenoemde ‘over-the-air’ (OTA) software-updates mogelijk zijn voor diverse functies. Deze technologie stelt de bestuurder in staat om het beheer van elektrische apparaten, autonoom rijden, de batterij en meer te upgraden voor een nog veiliger en prettiger rijervaring. De bestuurder kan ook de kaarten- en mediasoftware updaten via de OTA-functie.
De IONIQ 6 is leverbaar in twaalf carrosseriekleuren: Gravity Gold Matte, Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Curated Silver Metallic, Nocturne Gray Metallic, Nocturne Gray Matte, Transmission Blue Pearl, Biophilic Blue Pearl, Ultimate Red Metallic, Digital Green Pearl, Digital Green Matte en Byte Blue.
Voor het interieur is er keuze uit vier kleuren: donkergrijs in combinatie met lichtgrijs, donker olijfgroen met lichtgrijs, zwart met lichtbruin en geheel zwart.
Dit is de nieuwe Ioniq6, Hyundai noemt het de “Electrified Streamliner” en hij dankt zijn vormgeving aan de Phophecy concept uit 2020.
De Ioniq6 is gebouwd op Hyundai’s E-GMP platform dat onder andere ook gebruikt wordt door de succesvolle Ioniq5, veel van de techniek uit de Ioniq5 vind je dan ook terug in deze auto.
De Ioniq5 ontleent zijn design aan Concept 45 EV . Daarmee is hij met zijn ruimte en hoge zitpositie een prettig alternatief voor de eindeloze stroom aan elektrische SUV’s van de laatste jaren.
Het design van de Ioniq6 is zeker gedurfd in een tijd waarin veel fabrikanten kiezen voor een SUV. Maar wees nou eens eerlijk, moet nou ieder Kopen zonder kijken huis voorzien worden van een visgraatvloer en stalen deuren? Of kunnen we zelf nog iets verzinnen?
Het design van de Ioniq6 heeft nog het meeste weg van een 4 deurs coupé. Dit is niet alleen erg gaaf om zien, het brengt veel voordelen met zich mee.
Het lage zwaartepunt zorgt voor een veel betere wegligging van dat van een hoge auto en geeft in het interieur meer ruimte. We hebben het al van veel mensen gehoord en kunnen het alleen maar onderschrijven; Als er één auto is die je in levende lijve moet zien dan is het deze wel, dit is een auto die in het echt veel beter uitkomt dan op de foto’s. Het grootste voordeel van deze vorm vertel ik je verderop in deze video.
Kenmerkend voor de Ioniqlijn is het pixel design, dat in de Ioniq 6 nog verder doorgetrokken is. De LEDS in de koplampen kunnen nu ook rekening houden met andere bestuurders en het lichtbeeld zo aanpassen dat deze om andere weggebruikers heen schijnt. De auto is ruim 4 meter 85 en daarmee wel een klasse groter dan bijvoorbeeld de Tesla model 3.
Het interieur van de Ioniq6 is gelijktijdig met het exterieur ontworpen en kenmerkt zich door een naar de bestuurder gericht dashboard en zodra je gaat zitten voel je je één met de auto. Voor je zie je een dashboard met 2 doorlopende schermen waarvan we de inhoud kennen van andere modellen van Hyundai. Het werkt snel, is overzichtelijk en is verbonden met internet. De sfeerverlichting in het interieur is aan te passen aan jouw persoonlijke smaak en om het gevoel van ruimte te versterken zijn de schakelaars uit het portier geïntegreerd in de middentunnel.
Achterin is er beenruimte in overvloed en hoofdruimte genoeg voor mensen tot 1.90m. De kofferruimte is ruim 400 liter en mocht dat niet genoeg zijn dan mag er een dakkoffer mee.
Nog steeds uniek is de V2L mogelijkheid waarbij de auto stroom kan leveren aan zijn omgeving en je de accu dus kan gebruiken als mobiele accu.
In het interieur is trouwens veelvuldig gebruik gemaakt van gerecyclede materialen. Zo is de bekleiding van de stoelen gemaakt van oude petflessen de vloermatten van oude visnetten.
Dat brengt ons bij één van de belangrijkste troeven van de Ioniq6 . Want natuurlijk noemt Hyundai dit niet zomaar een “streamliner”. De vorm van deze auto zorgt voor een ongelofelijk lage C waarde van 0,21. En dat heeft veel voordelen, natuurlijk voor de wegligging maar nog veel meer voor het verbruik en de efficiëntie. En dat werkt overal in door.
De Ioniq6 is leverbaar met 2 accupakketten van respectievelijk 53 en 77KWH, en die stroomlijn en efficiëntie zorgt er voor dat Hyundai zelfs met het kleine accupakket al een rijbereik van 430 kilometer opgeeft. Dat is tot 50% zuiniger als veel SUV concurrenten. Maar dat niet alleen. Het E-GMP platform is met zijn 800 volt batterij sowieso al kampioen snelladen, maar uiteindelijk hoef je de stroom die je niet verbruikt hebt ook niet bij te vullen. Dus hoef je ook veel minder te laden. Goed voor je portemonnee , goed voor het milieu én voor de laadtijd. Zo laad je in een kwartier ruim 350 kilometer bij, geen ander merk doet dit na. Niet alleen in deze prijsklasse, maar überhaupt geen enkel merk. Ook niet onbelangrijk deze auto is met ruim 1800kilo voor EV bepaald geen zwaargewicht. De Mercedes EQE is met een vergelijkbare grootte en carrosserie ruim 400 kilo zwaarder. Dan hebben we het nog niet over de SUV achtigen.
Die kleinere accu maakt ook dat de Ioniq6 best scherp geprijsd ligt, anders dan je zou verwachten liggen de prijzen iets onder de Ioniq5 en de basisuitvoering is zelfs voordeliger dan de Kona electric en komt in aanmerking voor de particulieren subsidie van €2950.
De grotere batterij heeft, afhankelijk van de gekozen aandrijving en wielen een rijbereik tot 620 kilometer en laadt dus ook razend snel op mocht je reis toch langer zijn. Volgens Hyundai is deze in 18 minuten van 10 tot 80% gevuld. Alle Ioniq6 versies hebben trekgewicht. 750kilo voor de versie met de kleine batterij en 1500 kilo voor de versie met grote batterij.
Standaard beschikt de Ioniq6 over meer dan voldoende vermogen, maar de meest luxe Ioniq6 is voorzien van 4 wielaandrijving en schiet met 325pk in 5 seconden naar 100 kilometer per uur.
Kies je milieubewust, dan is de Ioniq6 met zijn lage stroomverbruik de juiste keuze. Je hoeft daarbij niet in te leveren op rijcomfort, ruimte of gebruiksgemak. Je profiteert van het meest moderne platform dat leverbaar is en de 5 jaar fabrieksgarantie biedt de zekerheid die Hyundai garandeert.
De Ioniq6 is nu aanwezig bij de vestigingen van Autogroep Twente, maak snel een afspraak voor een proefrit of vraag onze Leasemaatschappij een voorstel op maat!