Als trotste Hyundai dealer kunnen we de Hyundai IONIQ 6 nieuw en tweedehands aanbieden. Stel je eigen IONIQ 6 naar wens samen met onze verkoopadviseurs in de showroom of ervaar de auto met een proefrit. Nieuw of occasion, jij bepaalt! Kom langs in onze vestiging te Almelo (Harbrinkhoek), Hengelo of Enschede en laat je informeren. Onze verkoopadviseurs staan voor je klaar om een auto te vinden die voldoet aan je wensen en behoeften.
Hyundai IONIQ 6 nieuw Hyundai IONIQ 6 occasionDe IONIQ 6 is uitgeroepen tot World Car of the Year 2023. Dat gebeurde op de New York International Auto Show. Hyundai ontving maar liefst drie onderscheidingen voor zijn elektrische sedan: World Car of the Year, World Electric Vehicle en World Car Design of the Year. Daarmee evenaarde de IONIQ 6 de IONIQ 5 die vorig jaar dezelfde drie titels in de wacht sleepte. Dichter bij huis viel de IONIQ 6 ook in de prijzen. De lezers van e-Drivers.com, een vooraanstaand platform voor elektrisch rijden in Nederland, kozen de elektrische sedan als Elektrische auto 2023 in de middenklasse (aanschafprijs tussen € 35.000 en € 75.000). De IONIQ 6 werd met maar liefst 5.313 stemmen overtuigend als winnaar gekozen.
We hebben de Hyundai IONIQ 6 zelf getest, bekijk hieronder het resultaat:
Hyundai IONIQ 6 proefrit aanvragenAccu | Vermogen | Aandrijving | Actieradius | Uitvoering | |
53 kWh | 151 pk, 350 Nm | Achter | 429 kilometer | Style | |
53 kWh | 151 pk, 350 Nm | Achter | 429 kilometer | Connect | |
77,4 kWh | 229 pk, 350 Nm | Achter | 545-614 kilometer | Style | |
77,4 kWh | 229 pk, 350 Nm | Achter | 545-614 kilometer | Connect | |
77,4 kWh | 229 pk, 350 Nm | Achter | 545-614 kilometer | Lounge | |
77,4 kWh | 325 pk, 605 Nm | Voor+achter | 519-583 kilometer | Connect | |
77,4 kWh | 325 pk, 605 Nm | Voor+achter | 519-583 kilometer | Lounge |
Dankzij het E-GMP-platform heeft de IONIQ 6 een extreem lange wielbasis van 2.950 mm. Hij staat op 18- of 20-inch wielen. Met een indrukwekkende lengte van 4.855 mm in combinatie met een breedte van 1.880 mm en een hoogte van 1.495 mm oogt de IONIQ 6 bijzonder slank, stijlvol en onderscheidend. Het interieur van de IONIQ 6 is specifiek ontwikkeld als een comfortabele en persoonlijke plek om te vertoeven.
De optionele Relaxation Comfort Seats voorin bieden ontspanning door de verstelmogelijkheden van de zithoek. Overigens zijn alle zitplaatsen in de IONIQ 6 specifiek ontwikkeld volgens de vereisten die volledig elektrische auto’s stellen. Ze zijn ongeveer 30 procent dunner dan de stoelen in conventionele auto’s, zodat de inzittenden meer bewegingsvrijheid ervaren. In het interieur bevinden zich vijf USB-poorten, vier type-C en een type-A, voor optimaal gebruiksgemak voor de inzittenden.
De persoonlijke rijbeleving in de IONIQ 6 is op een nog hoger plan gebracht door het EV Performance Tune-up-systeem, waarmee de bestuurder geheel naar zijn eigen voorkeuren de directheid van de besturing, het vermogen van de elektromotor en de gevoeligheid van het stroompedaal en de aandrijflijn kan aanpassen.
Voor de IONIQ 6 is er keuze uit diverse elektromotoren en batterijpakketten om te voldoen aan alle denkbare wensen van elke klant. De long-range 77,4 kWh-batterij kan worden gecombineerd met een of twee elektromotoren, voor achterwiel- of vierwielaandrijving (RWD of AWD). De topversie is voorzien van twee elektromotoren en AWD, met een gecombineerd vermogen van 239 kW (325 pk) en een koppel van 605 Nm. Deze configuratie kan vanuit stilstand in 5,1 seconden naar 100 km/u accelereren. De IONIQ 6 heeft een indrukwekkend laag energieverbruik. Het verbruik van de versie met de standaardbatterij (53 kWh), 18-inch wielen en banden en RWD is op basis van de WLTP-cyclus geschat op minder dan 14 kWh/100 km. Daarmee is de IONIQ 6 een van de energie-efficiëntste auto’s op de markt.
De E-GMP-architectuur van de IONIQ 6 is geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties, waarbij laden met 800 volt standaard is. Laden met 400 volt is mogelijk zonder dat daarvoor extra uitrusting of een adapter noodzakelijk is. Met een 350 kW-lader is de IONIQ 6 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent. De IONIQ 6 biedt, net als de IONIQ 5, een innovatieve V2L-functie (vehicle-to-load), waarmee klanten allerlei elektrische apparaten kunnen opladen – ideaal op de camping, voor de outdoor-uitrusting, klussen op locatie of als stroomvoorziening tijdens een stroomstoring. V2L is te gebruiken via een apart leverbare adapter in de laadaansluiting aan de buitenzijde van de auto. Er bevindt zich een tweede laadaansluiting onder de achterbank, voor het opladen van laptop, smartphone en andere apparaten.
Hyundai IONIQ 6 offerte aanvragenHet dashboard, in de vorm van een modulaire touchscreen, omvat een 12-inch full-touch infotainmentscherm en een 12-inch digitaal cluster dat toegang biedt tot geavanceerde technologieën – voor een nog betere digitale gebruikservaring die de bestuurder bovendien naar zijn behoeften kan aanpassen. Het infotainmentsysteem geeft in real-time informatie over de actieradius weer, op basis van de actuele laadstatus van de batterij. De onlinediensten die in de IONIQ 6 beschikbaar zijn helpen ook bij het plannen van de route, inclusief laadstations langs die route. Apple CarPlay en Android Auto worden prachtig weergegeven op de brede display. Bluetooth ondersteunt twee apparaten tegelijk – de ene voor telefoon en de andere om muziek te streamen. De acht speakers van de premium Bose-geluidsinstallatie – inclusief een subwoofer – zijn op strategische plaatsen in het interieur van de IONIQ 6 geplaatst voor een hoogwaardige geluidsweergave. Het navigatiesysteem profiteert van Hyundai’s Bluelink-infotainment- en kaartupdates.
De IONIQ 6 is uitgerust met de nieuwste versie van Hyundai SmartSense, de geavanceerde rijassistentiesystemen (Advanced Driver Assistance Systems ofwel ADAS) die zorgen voor optimale veiligheid en het beste gebruiksgemak onderweg. Highway Driving Assist 2 (HDA 2) houdt op de snelweg de vooraf ingestelde afstand tot de voorligger en de snelheid aan en houdt de auto – ook in bochten – in het midden van de rijstrook. Wanneer een voertuig direct naast de IONIQ 6 te dichtbij komt, past HDA 2 de positie van de IONIQ 6 op de weg daarop aan om het risico van een aanrijding te beperken. Als de bestuurder boven een bepaalde snelheid de richtingaanwijzer inschakelt terwijl hij het stuur vast heeft, wisselt de IONIQ 6 desgewenst automatisch van rijstrook. Smart Cruise Control (SCC) houdt de afstand tot de voorligger en de door de bestuurder ingestelde snelheid constant. Als SCC is uitgeschakeld, leert het gaandeweg de rijstijl van de bestuurder over te nemen. Zodra SCC wordt ingeschakeld, stopt het met ‘leren’ en brengt het de rijstijl van de bestuurder in de praktijk.
Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) helpt een aanrijding met een obstakel vóór de IONIQ 6 te voorkomen. FCA waarschuwt als een voorligger plotseling vertraagt, of wanneer het systeem het risico van een aanrijding signaleert – bijvoorbeeld een stilstaand voertuig of een voetganger. Als het risico verder toeneemt, kan FCA assisteren met een noodstop. Ook als een aanrijding met een tegemoetkomende auto of fietser dreigt bij het afslaan op een kruising, helpt FCA met een noodstop. De uitvoeringen SEL en Limited van de IONIQ 6 zijn voorzien van uitgebreide functies van Junction Crossing, Lane-Changing Oncoming, Lane-Changing Side en Evasive Steering Assist. Als op een kruising het risico bestaat van een aanrijding met tegemoetkomende voertuigen van links of rechts, dan helpt het systeem de bestuurder automatisch met een noodstop. Wanneer tijdens het wisselen van rijstrook het risico van een aanrijding met een (tegemoetkomende) auto in de rijstrook ernaast ontstaat, assisteert het systeem met een ontwijkende stuuringreep. En ook als een aanrijding dreigt met een voetganger die zich (gedeeltelijk) op de koers van de IONIQ 6 bevindt, voert het systeem een ontwijkende manoeuvre uit.
Direct contact opnemenAndere semi-autonome rijsystemen zijn onder meer Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), dat de rijsnelheid aanpast aan de geldende snelheidslimiet, en High Beam Assist (HBA), dat ’s nachts assisteert bij het schakelen tussen groot- en dimlicht wanneer ander verkeer nadert in de tegengestelde rijrichting. De diverse functies werken in combinatie met elkaar om in uiteenlopende situaties een aanrijding te voorkomen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) helpt tijdens het wisselen van rijstrook een aanrijding aan de achterzijde van de IONIQ 6 te voorkomen. Zodra BCA bij het inschakelen van de richtingaanwijzer een dreigende aanrijding signaleert met een auto schuin achter de IONIQ 6, dan zal het systeem de bestuurder waarschuwen. Als er bij het verlaten van een parkeerplaats parallel aan de rijrichting een aanrijding met een passerende auto dreigt, kan BCA assisteren met een noodstop.
Een andere functie, Blind-Spot View Monitor (BVM), geeft via camerabeelden de situatie in de dode hoek van de IONIQ 6 weer als de bestuurder van rijstrook wil wisselen. De beelden verschijnen op het scherm zodra de bestuurder de richtingaanwijzer activeert. De IONIQ 6 biedt ook optimale veiligheid voor de achterpassagiers. Safe Exit Warning (SEW) waarschuwt voor van achter naderende voertuigen als een achterpassagier het portier wil openen om uit te stappen. Diverse Parking Convenience-functies maken parkeren in allerlei situaties eenvoudiger dan ooit. Met de Remote Parking-functie van Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) kan de bestuurder, terwijl hij naast de auto staat, de auto op afstand parkeren. Of de auto op afstand uit de parkeerplaats laten rijden met de Remote Operation-functie. RSPA 2 is te gebruiken voor op afstand parkeren parallel aan, haaks en diagonaal op de rijrichting.
De Surround View Monitor (SVM) geeft camerabeelden weer van de situatie rond de IONIQ 6, zodat de bestuurder de auto veilig kan parkeren. Forward/Side/Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) helpt een aanrijding met een voetganger of een obstakel te voorkomen bij het in- en uitrijden van een parkeerplaats. Als een dergelijk risico bestaat, geeft PCA een waarschuwing. Als het risico verder toeneemt, assisteert het systeem automatisch met een noodstop. Op een soortgelijke manier helpt Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) een aanrijding met een aan de linker- of rechterzijde tegemoetkomend voertuig te voorkomen, terwijl de IONIQ 6 achteruit rijdt. Als een aanrijding dreigt, geeft het systeem een waarschuwing. Als het risico verder toeneemt, assisteert RCCA automatisch met een noodstop.
Hyundai IONIQ 6 proefrit aanvragenDe IONIQ 6 is het eerste model van Hyundai waarvoor zogenoemde ‘over-the-air’ (OTA) software-updates mogelijk zijn voor diverse functies. Deze technologie stelt de bestuurder in staat om het beheer van elektrische apparaten, autonoom rijden, de batterij en meer te upgraden voor een nog veiliger en prettiger rijervaring. De bestuurder kan ook de kaarten- en mediasoftware updaten via de OTA-functie.
De IONIQ 6 is leverbaar in twaalf carrosseriekleuren: Gravity Gold Matte, Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Curated Silver Metallic, Nocturne Gray Metallic, Nocturne Gray Matte, Transmission Blue Pearl, Biophilic Blue Pearl, Ultimate Red Metallic, Digital Green Pearl, Digital Green Matte en Byte Blue. Voor het interieur is er keuze uit vier kleuren: donkergrijs in combinatie met lichtgrijs, donker olijfgroen met lichtgrijs, zwart met lichtbruin en geheel zwart.
Hyundai IONIQ 6 offerte aanvragenDe Ioniq6 is nu aanwezig bij de vestigingen van Autogroep Twente, maak snel een afspraak voor een proefrit of vraag onze Leasemaatschappij een voorstel op maat!