Van in de kreukels naar zo goed als nieuw 9 augustus 2021

Autoschade Twente is misschien wel het minst bekende onderdeel van ons bedrijf. Onbekend, maar zeker niet oninteressant. We liepen een weekje mee met Autoschade Twente en volgen het herstel van een schadeauto.

WA-schade dekt alleen de schade van anderen

Bij schade aan jouw auto krijg je in veel gevallen ook te maken met de verzekering. Om even je geheugen op te frissen: wie in Nederland een auto bezit, is verplicht deze minimaal WA te verzekeren. WA staat voor wettelijke aansprakelijkheid. Hiermee zorg je ervoor dat de schade, die jij aan andere personen of voertuigen maakt, gedekt is. Schade aan jouw eigen voertuig is voor eigen risico.

All-risk dekt ook schade aan jouw eigen auto

Wil je meer risico’s afdekken? Dan kun je jouw verzekering uitbreiden met extra componenten zoals bijvoorbeeld ruitschade of diefstal. Dat is de WA extra verzekering. De meest afgesloten autoverzekering in Nederland is WA Casco of Allrisk. Hierbij is alle blikschade gedekt. Dus ook die aan jouw eigen auto.

Autoschade Twente werkt voor bijna alle verzekeraars

Heb je schade? Dan meld je deze altijd eerst bij jouw verzekeraar. Vaak heeft die een voorkeursadres voor het herstel. Autoschade Twente werkt voor 95% van alle verzekeraars. Een belletje naar ons is voldoende om uit te zoeken of we ook samenwerken met jouw verzekeraar. Als dat het geval is, dan maken we direct een afspraak. Kun je niet meer verder rijden? Dan zorgt de verzekeraar voor transport naar Autoschade Twente en wij zorgen voor een vervangende auto.

Altijd eerst een inventarisatie van de schade

We beginnen altijd met een inventarisatie. Op de eerste dag dat de auto bij ons binnenkomt, wordt schade bekeken en wordt het schadebedrag opgesteld. Is de schade groter dan twee derde van de dagwaarde? Dan wordt de auto in de regel total loss verklaard. In dat geval zal de verzekeraar, afhankelijk van de polisvoorwaarden, de dag- of aanschafwaarde uitkeren.

Bij grotere schades stuurt een verzekeraar in sommige gevallen een expert om de schade op te nemen. Na akkoord op de herstelkosten kunnen we de onderdelen bestellen en kunnen we starten met het herstel van jouw auto.

schadeherstel

Het herstelproces in dagen

Een flinke schade neemt al snel 4 á 5 dagen in beslag voor het herstel. De verschillende fasen in het herstel vergen vaak ook droogtijd en moeten in een logische volgorde plaatsvinden.

Stap 1: Demontage

Alle beschadigde onderdelen die niet hersteld worden, of onderdelen die in de weg van het herstel zitten, worden verwijderd. Kunststof delen zoals bumpers worden vaak vervangen in plaats van gerepareerd.

Stap 2: Uitdeuken en Plamuren

De plaatwerker begint met het uitdeuken van de ingedeukte onderdelen die niet vervangen worden. Dit is om de originele plek en vorm terug te krijgen. Dit is een secuur werkje. Hoe preciezer dit gedaan wordt, hoe minder plamuur er later nodig is om de originele vorm terug te krijgen.

Na het uitdeuken is het de beurt aan de voorbereider. Hij gaat aan de slag om de laatste oneffenheden met plamuur en schuurpapier weg te werken. Daarna wordt de auto afgeplakt om ervoor te zorgen dat alleen de gewenste delen van een nieuwe laag verf worden voorzien.

Stap 3: Mengen en Spuiten

Een auto van een aantal jaren oud, is ten opzichte van de originele kleur altijd iets verkleurd. Het mengen van de kleur is daarom wederom een nauwkeurig proces. De spuiter meet de kleur van de auto in en maakt vervolgens de kleur aan in de mengmachine. Aansluitend wordt de auto de spuitcabine ingereden en worden de originele kleuren en deklagen opnieuw aangebracht. Na het spuiten blijft de auto in de verwarmde cabine drogen. Daarmee voorkomen we dat stof en vuil op het spuitwerk komen.

Stap 4: Monteren en Wassen

Na het spuitwerk is het tijd voor de laatste stap. Alle onderdelen worden weer gemonteerd. De auto wordt schoongemaakt en gepolijst. Daarna volgt nog een laatste controle. Als alles volgens onze kwaliteitseisen is afgewerkt, is de auto klaar voor vertrek uit onze werkplaats.

Voor dit magazine hebben we deze i10 aangepakt zodat we kunnen laten zien hoe dit proces in z’n werk gaat.

schadeherstel - stap 1 schadeherstel - stap 1 Op het eerste gezicht valt de schade best mee. Er is een aanrijding aan de achterzijde geweest en de bumper lijkt beschadigd. De bumper moet sowieso vervangen worden. De bumper hebben we dus alvast besteld. Daarna wordt de auto verder “kaal” gemaakt om te zien wat de verdere schade is.
schadeherstel - stap 2 schadeherstel - stap 2 Als we verder kijken blijkt de schade groter dan aan de buitenkant te zien is. De balk achter bumper heeft zijn werk gedaan en de eerste klap opgevangen. De bumper heeft zich echter ook een flink stuk in het binnenscherm gedrukt. Deze moeten we dus herstellen of vervangen.

 

Ook zit er een deukje in de achterklep. Het werk van plaatwerker Dick Olthof begint hier. Eerst worden alle losse onderdelen verwijderd.

Dick Olthof

schadeherstel - stap 3schadeherstel - stap 3 Met behulp van een pers wordt het binnenscherm weer naar zijn originele positie teruggebracht.
Als het grove werk gedaan is, wordt met zachte hand verder hersteld. Na een aantal uurtjes is de originele vorm weer goed zichtbaar.
schadeherstel - stap 4 schadeherstel - stap 4 Bij de spuiterij is de nieuwe bumper inmiddels gearriveerd en kan de voorbewerker beginnen met het plamuren en schuren van de delen die straks gespoten gaan worden.
Je wilt natuurlijk geen verfrestanten op delen die niet gespoten worden en daarom wordt, éénmaal in de spuitcabine de hele auto verder afgeplakt.

De spuiter heeft de kleur inmiddels ingemeten (de kleur is na een paar jaar nooit meer helemaal hetzelfde als toen hij de fabriek uit kwam) en kan aan het werk om deze weer aan te brengen.

schadeherstel - stap 5

De delen waarbij blank staal zichtbaar is worden in een primer gezet om roest geen kans te geven. Na een aantal uurtjes schuren en plamuren wordt de auto afgeplakt voor het spuitwerk. Om kleurverschil te voorkomen wordt altijd een heel deel gespoten en niet alleen een beschadigd hoekje. In dit geval dus de hele achterklep, het binnenscherm en natuurlijk de nieuwe bumper.

 

Na het spuiten blijft de auto een paar uurtjes drogen in de verwarmde spuitcabine om de lak goed de kans te geven uit te harden in een ruimte vrij van stof.

Daarna wordt de auto ontdaan van zijn plastic jasje en de lak gepolijst waar nodig om ook de kleinste oneffenheden te verwijderen.

schadeherstel - monteren Daar zien we Dick weer terug! De auto is inmiddels weer terug in de plaatwerkerij en klaar om weer opgebouwd te worden voor de klant.
schaderherstel - auto wassen Na al dit werk volgt nog een grondige was en poetsbeurt voor de auto weer klaar is om terug naar de klant te gaan. Na een laatste check staat hij weer helemaal klaar, zo goed als nieuw.

 

HomeNieuwsVan in de kreukels naar zo goed als nieuw