Occasiontest: verfijning zit hem in de details 4 januari 2021
Nieuwe auto’s worden steeds duurder; ook wij horen het vaker en zullen het niet ontkennen. Het is allemaal verklaarbaar. Denk aan strengere milieunormen, maar ook de veel uitgebreidere veiligheidsuitrusting. Dan komt jong gebruikt al snel in beeld. Met de huidige kwaliteit van deze auto’s is dit ook een prima alternatief.
Wat wil je en wat heb je nodig?
Wij zijn met een wensenlijstje en budget door het occasionbestand van Autogroep Twente heen gegaan.
Onze wensen?
- Ruimte voor 2 volwassenen en soms nog een paar achterpassagiers.
- Niet ouder dan 2 jaar.
- Budget maximaal €16.000,-
De hoofdrolspelers
De logische keuze is voor ons de Hyundai i20. We hebben voldoende aanbod en de auto staat bekend als een prima allrounder die nergens écht in uitblinkt, maar ook nergens steken laat vallen. In Enschede zien we ook een mooie jonge Ford Fiesta. Ford staat al jaren bekend om zijn uitstekende rijeigenschappen en de laatste Fiesta ziet er ook nog eens prima uit. En dan tot slot een opvallende verschijning in deze vergelijking. Op het oog even groot, oud en ruim € 3.000,- goedkoper dan zijn collega’s. Is dat nou wat, zo’n Dacia Sandero? In deze test zoeken wij het voor je uit.
De harde feiten
We zetten eerst wat feiten onder elkaar:
Wat opvalt is de nieuwprijs voor de Fiesta. Bijna € 25.000,- vraagt Ford voor deze uitvoering. De afschrijving het eerste jaar valt procentueel dan ook het hoogste uit. Dit kan zowel een voor- als nadeel zijn; immers er is ruim 30 % van de nieuwprijs af, maar is dat volgend jaar ook weer zo? Wij denken dat dit de komende jaren wel meevalt. Ford staat bekend als een merk dat veel met kortingen strooit en waarschijnlijk heeft de eerste eigenaar de nieuwprijs dus ook niet daadwerkelijk betaald. Bij het praktijkverbruik van Spritmonitor komen de Hyundai en de Ford beide tot 6,2 liter op 100 kilometer. De Dacia heeft een half litertje meer nodig. Motorisch beschikken ze alle drie over een 3 cilinder turbomotor met vermogens tussen de 90 en 125 PK.
Waar zitten de verschillen?
Als we de technische specificaties naast elkaar zetten dan zien we geen grote verschillen. Wat rechtvaardigt de meerprijs van de Hyundai en Ford dan? De Dacia doet namelijk alles wat je van een auto vraagt. Hij is achterin zelfs het ruimste van het drietal en brengt je van A naar B. Hij is gebaseerd op beproefde Renault techniek, de knoppen en schakelaars op het dashboard zijn herkenbaar van een Renault van een jaar of 8 oud. Ook in de crashtest, in het verleden nog wel eens de bottleneck van budget auto’s, zakt de Dacia niet duidelijk door het ijs. Waar komt dan het prijsverschil vandaan en waarom rijdt niet iedereen in een Dacia?

Dacia Sandero
Een 5,5 is voldoende maar geeft geen vertrouwen. Dat begint al bij het openen, of liever gezegd, sluiten van de deur. Waar de i20 en Fiesta sluiten met een degelijke plof, klinkt het sluiten van de Sandero alsof je zojuist een gammel tuinhekje hebt dichtgegooid. Neem je plaats achter het stuur, (met prima zitpositie) dan is het alsof je in een auto van een jaar of 10 geleden stapt, met dat verschil dat hij wel nieuw en onbeschadigd is. Geen lederen stuur, navigatie, multimediascherm, boardcomputer of andere verwennerij en simpele opzet. Nee, airco, een radio (met bluetooth) en elektrische ramen voor. Meer heb je volgens Dacia niet nodig in deze Sandero. Ook de gebruikte materialen doen eenvoudig aan. Is dat erg? Dat is aan jou, immers je mag ook niet hetzelfde verwachten en het is goed om te zien dat op gebied van veiligheid maar weinig concessies gedaan zijn. Deze Sandero is dan weer voorzien van het Stepway pakket, dat er leuk uitziet maar wij niet vinden passen bij het “wat je niet nodig hebt zit er ook niet op” principe.
De weg op
Als we de weg opdraaien dan vallen de drie verschillende karakters van de auto’s al na enkele meters op. De Dacia doet, zoals gezegd, precies wat van hem gevraagd wordt. Hij brengt je zonder enige beleving van A naar B. Natuurlijk maakt hij het meeste lawaai, maar pas bij 120 kilometer begint het gebrek aan isolatie echt storend te worden. Wel heeft de auto verreweg de minste wegligging. Je moet op de snelweg steeds bijsturen om de Roemeen binnen de lijntjes te houden, terwijl er toch niet echt veel wind stond.

Ford Fiësta
De Ford pakt hier de meeste punten, met zijn extra vermogen, fijne besturing, wegligging en schakelgedrag (de enige auto met 6-bak) ga je hier voor je plezier nog een extra blokje om. De Hyundai zit meer in de comfortabele hoek. Hij voelt wat afstandelijker, maar neemt drempels en slechte wegen met het meeste gemak. Hij heeft de fijnste stoelen (de zittingen in de Fiesta zijn wat kort) en voelt als een auto van halve klasse groter.
Op papier is de i20 maar 3 centimeter breder dan de Fiesta, maar het voelt op een of andere manier meer. Aan de andere kant voelt het interieur dan weer net wat hoogwaardiger aan in de Ford.
Voorwaarden en uitrusting
Hier komen we in traditioneel Hyundai territorium. Wat krijg je en wat moet je missen? Hier is bij de Dacia op bespaard. Je zoekt tevergeefs naar cruise control of navigatiemogelijkheid. Maar ook zaken als elektrische spiegels en ramen achter zijn niet aanwezig. De garantie is 3 jaar, en op moment van verkoop dus nog anderhalf jaar.
De Ford heeft wat merkwaardige keuzes gemaakt. Zo ontbreekt climate control en een vaste navigatie (Apple CarPlay is wel mogelijk) maar is draadloos opladen van je telefoon weer wel aanwezig. De garantie is met 2 jaar het karigste.

Hyundai i20
De i20 mist dan weer als enige de lichtmetalen wielen, maar pakt punten met een vast navigatiesysteem met DAB+ radio en achteruitrijcamera, maar ook met parkeersensoren en climate control. Allemaal zaken die je in de duurdere Ford moet missen. De garantie is met 5 jaar ook beter voor elkaar dan bij zijn collega’s uit Duitsland en Roemenië.
Wat kies jij?
Op papier lijkt het makkelijk, de Dacia is veel voordeliger, biedt evenveel ruimte, een prima motor en garantie. Je houdt nu € 3.000,- over, maar moet ook rekening houden met een lagere restwaarde. Heb je nu een auto van begin deze eeuw, dan zal je zomaar niks storends kunnen merken bij een proefrit. Maar ga daarna niet met de i20 of Fiesta rijden. Dan voel én zie je dat de ontwikkeling het afgelopen decennium niet stil gestaan heeft. De Dacia staat dan ineens in een ander daglicht.
Kies je dan voor de i20 of de Fiesta? Dat is vooral een keuze voor dagelijks gebruiksgemak of rijplezier. De Ford betrekt je veel meer bij het rijden en voelt qua afwerking het meest hoogwaardig. De Hyundai voelt dan weer als een serieuzere auto, zit beter in zijn spullen en je hebt meer ruimte om je heen. Zo komen we terug aan het begin van het verhaal, de i20 is een auto die nergens steken laat vallen. De Fiesta doet dat wel; de uitrusting, het ruimteaanbod en garantievoorwaarden zijn niet overdadig, maar hij compenseert dat met hoge cijfers bij de rijeigenschappen.
Kies je het rapport met allemaal 5,5jes van de Dacia, het keurige rapport van de i20 met allemaal 7,5en of neem je de Fiesta met een 6, maar ook een 8,5?
De keuze is aan jou!