IONIQ6 nu in de showroom 7 februari 2023
IONIQ6 in de showroom
Dit is de nieuwe Ioniq6, de Electrified Streamliner. Hij dankt zijn vormgeving aan de Phophecy concept uit 2020.
De Ioniq6 is gebouwd op Hyundai’s E-GMP platform dat onder andere ook gebruikt wordt door de succesvolle Ioniq5, veel van de techniek uit de Ioniq5 vind je dan ook terug in deze auto.
De Ioniq5 ontleent zijn design aan Concept 45 EV . Daarmee is hij met zijn ruimte en hoge zitpositie een prettig alternatief voor de eindeloze stroom aan elektrische SUV’s van de laatste jaren.
Wil je direct een proefrit boeken of een offerte?
Proefrit
Het design van de Ioniq6 is zeker gedurfd in een tijd waarin veel fabrikanten kiezen voor een SUV. Maar wees nou eens eerlijk, moet nou ieder Kopen zonder kijken huis voorzien worden van een visgraatvloer en stalen deuren? Of kunnen we zelf nog iets verzinnen?
Coupevorm
Het design van de Ioniq6 heeft nog het meeste weg van een 4 deurs coupé. Dit is niet alleen erg gaaf om zien, het brengt veel voordelen met zich mee. Het lage zwaartepunt zorgt voor een veel betere wegligging van dat van een hoge auto en geeft in het interieur meer ruimte. We hebben het al van veel mensen gehoord en kunnen het alleen maar onderschrijven; Als er één auto is die je in levende lijve moet zien dan is het deze wel, dit is een auto die in het echt veel beter uitkomt dan op de foto’s.
Kenmerkend voor de Ioniqlijn is het pixel design, dat in de Ioniq 6 nog verder doorgetrokken is. De LEDS in de koplampen kunnen nu ook rekening houden met andere bestuurders en het lichtbeeld zo aanpassen dat deze om andere weggebruikers heen schijnt. De auto is ruim 4 meter 85 en daarmee wel een klasse groter dan bijvoorbeeld de Tesla model 3.
Het interieur van de Ioniq6 is gelijktijdig met het exterieur ontworpen en kenmerkt zich door een naar de bestuurder gericht dashboard en zodra je gaat zitten voel je je één met de auto. Voor je zie je een dashboard met 2 doorlopende schermen waarvan we de inhoud kennen van andere modellen van Hyundai. Het werkt snel, is overzichtelijk en is verbonden met internet. De sfeerverlichting in het interieur is aan te passen aan jouw persoonlijke smaak en om het gevoel van ruimte te versterken zijn de schakelaars uit het portier geïntegreerd in de middentunnel.
IONIQ6 Ruimte
Achterin is er beenruimte in overvloed en hoofdruimte genoeg voor mensen tot 1.90m. De kofferruimte is ruim 400 liter en voorin nog een ruime Frunk. Mocht dat nóg niet genoeg zijn dan mag er een dakkoffer mee.
Nog steeds uniek is de V2L mogelijkheid waarbij de auto stroom kan leveren aan zijn omgeving en je de accu dus kan gebruiken als mobiele accu.
In het interieur is trouwens veelvuldig gebruik gemaakt van gerecyclede materialen. Zo is de bekleiding van de stoelen gemaakt van oude petflessen de vloermatten van oude visnetten.
Lage CW waarde
Dat brengt ons bij één van de belangrijkste troeven van de Ioniq6 . Want natuurlijk noemt Hyundai dit niet zomaar een “streamliner”. De vorm van deze auto zorgt voor een ongelofelijk lage C waarde van 0,21. En dat heeft veel voordelen, natuurlijk voor de wegligging maar nog veel meer voor het verbruik en de efficiëntie. En dat werkt overal in door.
2 Accupakketten
De Ioniq6 is leverbaar met 2 accupakketten van respectievelijk 53 en 77KWH, en die stroomlijn en efficiëntie zorgt er voor dat Hyundai zelfs met het kleine accupakket al een rijbereik van 430 kilometer opgeeft. Dat is tot 50% zuiniger als veel SUV concurrenten. Maar dat niet alleen. Het E-GMP platform is met zijn 800 volt batterij sowieso al kampioen snelladen, maar uiteindelijk hoef je de stroom die je niet verbruikt hebt ook niet bij te vullen. Dus hoef je ook veel minder te laden. Goed voor je portemonnee , goed voor het milieu én voor de laadtijd!
Zo laad je in een kwartier ruim 350 kilometer bij, geen ander merk doet dit na. Niet alleen in deze prijsklasse, maar überhaupt geen enkel merk. Ook niet onbelangrijk deze auto is met ruim 1800kilo voor EV bepaald geen zwaargewicht. De Mercedes EQE is met een vergelijkbare grootte en carrosserie ruim 400 kilo zwaarder. Dan hebben we het nog niet over de SUV achtigen.
Die kleinere accu maakt ook dat de Ioniq6 best scherp geprijsd ligt, anders dan je zou verwachten liggen de prijzen iets onder de Ioniq5 en de basisuitvoering is zelfs voordeliger dan de Kona electric en komt in aanmerking voor de particulieren subsidie van €2950. Kijk hier voor meer info
De grotere batterij heeft, afhankelijk van de gekozen aandrijving en wielen een rijbereik tot 620 kilometer en laadt dus ook razend snel op mocht je reis toch langer zijn. Volgens Hyundai is deze in 18 minuten van 10 tot 80% gevuld. Alle IONIQ6 versies hebben trekgewicht. 750kilo voor de versie met de kleine batterij en 1500 kilo voor de versie met grote batterij.
IONIQ6, voldoende vermogen
Standaard beschikt de IONIQ6 over meer dan voldoende vermogen, maar de meest luxe IONIQ6 is voorzien van 4 wielaandrijving en schiet met 325pk in 5 seconden naar 100 kilometer per uur.
Kies je milieubewust, dan is de Ioniq6 met zijn lage stroomverbruik de juiste keuze. Je hoeft daarbij niet in te leveren op rijcomfort, ruimte of gebruiksgemak. Je profiteert van het meest moderne platform dat leverbaar is en de 5 jaar fabrieksgarantie biedt de zekerheid die Hyundai garandeert.
De Ioniq6 is nu aanwezig bij de vestigingen van Autogroep Twente. Maak snel een afspraak voor een proefrit of vraag onze Leasemaatschappij een voorstel op maat!