Kan ik als ondernemer nu al elektrisch gaan rijden? 24 oktober 2019

De nieuwe Ioniq is er, en wij kunnen hem dit jaar óók nog leveren! Maar wil ik hem?

De auto heeft voor 2020 een flinke upgrade ondergaan met als voornaamste wijziging een grotere batterij van 38.3 KWh. Omdat de Ioniq de meest efficiënte elektrische auto van Nederland is, komt de auto hiermee tot 311km  range op basis van de realistische WLTP norm, waardes waar bijvoorbeeld de Nissan Leaf met een even grote accu niet bij in de buurt komt. Er zijn genoeg tests op internet te vinden waarin uitgelegd wordt hoe fijn hij rijdt, nu beperken wij ons even tot het financiële plaatje. Immers bij aankoop of lease in 2019 profiteert de zakelijke rijder nog van alle voordelen. Maar welke zijn dat eigenlijk?

Wij hebben er een aantal voor u op een rijtje gezet;

-Geen CO uitstoot, dus geen luchtvervuiling meer in de stad.
-Geen wegenbelasting tot 2025 (hoeveel betaalt u nu maandelijks en wat is dat over 5 jaar?)
-Geen BPM, Kunt u BTW terugvragen? Omdat u geen BPM betaalt krijgt u bij een 100% elektrische auto dus 21% terug.
-Lage onderhoudskosten. Een elektrische auto kent geen olie of filterwisselingen en is dus voordeliger in onderhoud
-Lage KM kosten. Een volle accu thuis opgeladen kost bij de Ioniq ca €10,-. Daar rijdt u 300km voor! Alleen de fiets is voordeliger per km.
-4% Bijtelling voor 60 maanden
-27% van de investering is op te geven voor MIA.

Mooi allemaal, maar wat betekent dat concreet voor mij? Ik ga het u uitleggen aan de hand van een fictief voorbeeld;

ZZPer Jan rijdt nu jaarlijks 25000km per jaar in een Volvo v40 D2 uit 2014 en die bevalt zo goed dat hij besluit door te rijden.
Dat snappen wij, de Volvo is immers een fijne auto, die niet heel ruim is maar wel zeer comfortabel rijdt. (hij weet immers nog niet dat de Ioniq nog veel fijner rijdt).
De auto is destijds aangeschaft met de 14% bijtellingsregels maar loopt daar inmiddels uit.
Deze auto kostte destijds €30000,-.
Jaarlijks is de wegenbelasting €1364,-
Netto bijtelling (nu nog) €2154,-, maar per 2020 €3432,-.
Onderhoudskosten per jaar €800,-.
Brandstof (25000km/20x€1.45) €1812.50.
Afschrijving per jaar €2500,- (het meeste is immers al afgeschreven).

Totale autokosten €8.630,- nu en volgend jaar met 22% bijtelling  €9.908,-.

 

Nu is hij natuurlijk net als jij veel slimmer en besluit naar Autogroep Twente te gaan voor een Ioniq;
Catalogusprijs €38000,-.
Wegenbelasting €0,-.
Bijtelling€ 790,-.
Onderhoudskosten €250.
Brandstof (25000km = €3500KW stroom á 0.25) €875,-.
Afschrijving per jaar €5000,-.
Voordeel door MIA per jaar* -/- €600,-.
BTW teruggave, (verdeeld over 5 jaar)-/- €1595,-.
* Gebaseerd op een jaarlijkse winst van €50000,- en natuurlijk slechts een voorbeeld.

Totale autokosten € €4719,-.

 

Ja oké, maar is z’n auto wel echt zo groen?

ja er is discussie (vooral onder de mensen die moeite met veranderingen hebben) over hoe “groen”een elektrische auto nu eigenlijk is en dat is een terechte vraag. Dit is natuurlijk voornamelijk afhankelijk van de afkomst van de stroom die je er in stopt. Daar heb je wel zelf een keuze in! Diesel of benzine zijn 1; fossiele brandstoffen en 2 altijd viezer qua uitstoot per km als je naar CO kijkt. Zelfs de meest “vieze”stroom van Nederland (die van de kolencentrales) is teruggerekend naar CO uitstoot per km ca 50% schoner dan de V40 waar Jan nu in rijdt.

Daarnaast is Ioniq is de meest zuinige productie EV ter wereld. Punt ja, geen enkele in grote aantallen geproduceerde EV kan met minder stroom per kilometer toe. Door slim gebruik te maken van bijvoorbeeld aluminium voor een laag gewicht en een goede stroomlijn, maar ook door geen 400PK motor te gebruiken is deze EV écht groen. Zo is in het accupakket minder milieubelastend Kobalt gebruikt en wordt hij in een CO neutrale fabriek geproduceerd. Bijkomend voordeel; door die grote efficiëntie duurt opladen thuis niet lang en hoef je ook geen grote aanpassen aan de elektrische installatie thuis te maken.

“Oh, maar 300km is voor mij véééééél te weinig”

Ook iets wat we nog wel eens horen en ja, als je dagelijks honderden kilometers aflegt dan is dat ook zo. Bereid je er daarnaast op voor dat het bereik midden in de winter nog wel iets minder is. Van ons geen mooie verhalen, zo is het nou éénmaal. Maar hoe vaak doe je dat eigenlijk? Ga bij je zelf eens te rade wanneer je dag meer dan 300 aflegt en dat een onderweg laadbeurt van pak en beet een half uurtje geen oplossing zou zijn. Dat valt voor de meeste mensen wel mee. Toch niet voldoende, maar je wil wel elektrisch rijden? Onze Kona komt nog ca 120km verder op een volle accu.

Ja, maar de vakantie en de fietsen dan?

Ga je met de auto ieder jaar naar Zuid Frankrijk? Dan is dat met de Ioniq best een opgave, zeker als het voor jou een sport is om zo snel mogelijk op je vakantiebestemming te komen om vervolgens in je stoel daar in slaap te vallen. In Luxemburg sta je een uur te wachten om hem weer op te laden en grofweg 250km later weer. Je gaat het dus niet in 1 dag redden en zult moeten plannen waar je stops zitten. Heb je daar geen zin in? Je hebt hierboven gezien wat je aan budget overhebt om dan een auto te huren bij http://www.autoleasetwente.nl/auto-huren/
Voor de fietsendrager kunnen we inmiddels melden dat Hyundai werkt aan een oplossing die op korte termijn beschikbaar komt voor de Ioniq EV.

Ja, en nu?

Ja, mooi allemaal, maar waar haalt ik de middelen vandaan om te investeren? Bij Autogroep Twente kunnen wij een gunstige financiering aanbieden zodat ook jij nu kunt gaan vergroenen.
Maak nu gelijk een afspraak of stel je vraag in onderstaand formulier.

Contact

  • Wij gaan ten allen tijde discreet met jouw persoonlijke gegevens om. Bij voorbaat dank voor jouw reactie.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hyundai Ioniq Electric

HomeNieuwsKan ik als ondernemer nu al elektrisch gaan rijden?