Glimlachen in de Hyundai Kona N 1 augustus 2022

Kona N

Objectief gezien is dit de minst zinvolle auto uit het programma. De gewone Kona (elektrisch of niet) heeft immers alles wat je in Nederland nodig hebt. De Kona N is duurder dan een Tucson. De glimlach die deze auto op je gezicht tovert is echter onbetaalbaar.

Je kon erop wachten. Ook de KONA is onderhanden genomen door Albert Biermann en zijn N divisie van Hyundai. Aan de zijkanten vinden we wielkastverbreders in kunststof die de Kona N zijn SUV-uitstraling geven. Ze zijn bovendien getint in carrosseriekleur.

Op alle vier de hoeken zijn 19-inch grote, lichtmetalen velgen gemonteerd. Onder de motorkap van de Kona N ligt de 2,0-liter viercilinder turbomotor uit de i30 N. Met 280 pk en 392 Nm koppel is hij standaard gekoppeld aan de N-DCT achttrapsautomaat met dubbele koppeling. Samen brengen ze deze crossover in 5,5 seconden naar 100 km/u en gaan ze door tot 240 kilometer per uur. Daarbij schreeuwt hij het uit wanneer de rijmodus in N staat.

De Kona N heeft adaptieve besturing en demping, een multilink-achteras en een elektronisch sperdifferentieel op de vooras. Door de enorme CO2 boete die deze auto in Nederland krijgt, heeft Hyundai NL besloten om deze auto niet standaard in Nederland te leveren. Dat heeft ons niet tegengehouden om er toch één weten te bemachtigen. Al is dat alleen maar om samen even weg te kunnen dromen in deze posterstory…

HomeNieuwsGlimlachen in de Hyundai Kona N