Hyundai IONIQ 5: nieuwe generatie elektrische SUV 23 februari 2021
Vanmorgen was de wereldwijde introductie van de IONIQ 5. Een 100% elektrische SUV en daarmee het eerste model onder het nieuwe elektrische IONIQ-lijn. De specificaties van deze auto zijn veelbelovend. Zo kun je opladen met maar liefst 800 volt, kent de auto een wielbasis van 3 meter en is er volop gebruik gemaakt van duurzame materialen en slimme technieken. We laten je graag kennis maken met de IONIQ 5.
IONIQ 5: ruim en praktisch
De IONIQ 5 oogt klein en compact maar is wel degelijk een ruime cross-over. Wat namelijk direct opvalt zijn de afmetingen van de IONIQ 5. De auto heeft een wielbasis van maar liefst 3 meter. Dat is vergelijkbaar met die van een Mercedes E-klasse. Daarnaast heeft de auto een volledig vlakke vloer. De combinatie van de lange wielbasis en die vlakke vloer maken de IONIQ ruim en zeer praktisch. De IONIQ 5 zit qua grootte tussen de Tucson en de Santa Fe in.
De kofferbak van de IONIQ 5 is vergelijkbaar met de Volkswagen ID4. Je krijgt zelfs nog 57 liter meer opslagruimte dan het Duitse paradepaardje. Standaard heeft de IONIQ 5, ongeacht de uitvoering, een bagageruimte van 531 liter. Als je de achterzitting opklapt ontstaat er een bagageruimte van maar liefst 1.591 liter.
E-GMP: volledig nieuw elektrisch platform
De voorgaande elektrische auto’s van Hyundai waren gebouwd op de basis van de conventionele brandstof auto’s. Zo is de Kona Electric gebouwd op de basis van de benzinevariant van de Kona. Dat betekende in de praktijk vaak puzzelen met de plaatsing van bijvoorbeeld het accupakket.
Voor de nieuwe IONIQ-lijn elektrische auto’s heeft Hyundai daarom een volledig nieuw elektrisch platform ontwikkeld. Een basis die speciaal is gebouwd voor elektrische auto’s waardoor je veel efficiënter om kunt gaan met het plaatsen van het accupakket en de aandrijving. Dat zie je direct terug in de ruimte van deze nieuwe generatie elektrische auto’s. De IONIQ 5 is de eerste elektrische auto op dit modulaire E-GMP-platform.
Accupakket: opladen tot 100 kilometer in 5 minuten
De absolute USP van deze IONIQ 5 is misschien wel het batterijpakket. Met de 800 volt batterijen kun je de IONIQ sneller opladen dan de gemiddelde elektrische auto. In de praktijk betekent dit, dat je met 5 minuten aan de stekker, alweer 100 kilometer kunt rijden. Opladen tot 80% van de volledige accucapaciteit kan in 18 minuten.
Actieradius van 470 kilometer
Hyundai belooft ons een actieradius van 470 kilometer (WLTP). Of dat in de praktijk ook zo is zal nog moeten blijken. Wel is onze ervaring dat Hyundai met de fabrieksopgave voor de actieradius van eerdere elektrische modellen zoals de Kona Electric dichtbij het praktijkverbruik kwam. De verwachtingen zijn wat dat betreft hooggespannen. Zodra de auto leverbaar is gaan we dit uiteraard uitgebreid voor je testen.
Van 0 naar 100 in 5,2 seconden
De IONIQ 5 is leverbaar met een 58 kWh en een 72,6 kWh accupakket. De instapversie heeft het kleinste accupakket en een 170 pk en 350 Nm sterke elektromotor. Kies je voor het accupakket met 72,6 kWh? Dan krijg je direct krachtigere elektromotoren. In dat geval beschik je over 218 pk en 350 Nm. Oftewel, in 7,4 seconden van 0 naar 100. Vind je dat nog niet snel genoeg? Dan is er nog de absolute topversie met maar liefst 306 pk. Dat is van 0 tot 100 in slechts 5,2 seconden.
Altijd stroom, ook voor andere apparaten
De IONIQ 5 beschikt ook over een zogenaamde V2L-aansluiting. Dit betekent dat je andere apparaten zoals laptops en huishoudelijke apparaten op kunt laden. Handig onderweg of op vakantie. Zelfs andere elektrische auto’s opladen met een maximum laadvermogen van 3,6 kW is hiermee mogelijk. Voor deze toepassingen zit zowel aan de binnenkant (bij de achterbank) als aan de buitenkant een aansluiting.
Trekkracht voor een caravan
Hyundai geeft aan dat, afhankelijk van de gekozen versie, de IONIQ 5 maximaal 1.600 kilo kan trekken. Dat maakt dat je met de IONIQ 5 ook gerust op vakantie kunt met jouw vertrouwde caravan.
Opvallend design
Hyundai laat de laatste jaren zien dat ze ook qua design stappen durven te maken. Dat zien we ook bij de IONIQ 5 terug. Sierlijke lijnen, verzonken handgrepen, ‘pixelige’ koplampen en opvallende wielkasten om zo maar een paar uiterlijke kenmerken van deze auto te noemen. Ook de wielen zijn opvallend, zeker voor een EV. Met een diameter van 20 inch zijn dit meteen de grootste exemplaren op een elektrische Hyundai.
Duurzaamheid voorop, ook in binnenin
Met IONIQ als sub merk voor elektrische auto’s wil Hyundai nog maar eens haar ambitie als meest duurzame automerk onderstrepen. Die ambitie zien we bij de IONIQ 5 ook terug in het interieur. Zo is er gebruik gemaakt van ecologisch verantwoord verwerkt leer, gerecycled garen en biologische verf. Ook is er gebruik gemaakt van kunststof van gerecyclede PET-flessen. Zowel bij de productie als de gebruikte materialen is er dus oog voor duurzaamheid.
Futuristisch interieur
Het meest in het oog springend zijn misschien wel de twee grote infotainment schermen en het ontbreken van knoppen. Je kunt je afvragen of dat het bedieningsgemak ten goede komt. Maar ook daar is over nagedacht. Het ontbreken van knoppen zorgt voor zo min mogelijk afleiding tijdens het rijden. De airco is wel apart met knoppen te bedienen waardoor je onder het rijden gemakkelijk de temperatuur naar jouw wensen bijstelt. Bovendien is de IONIQ 5 uitgerust met dynamische spraakherkenning voor het gemakkelijk bedienen van de meeste functies. De auto is ook voorzien van een zogenaamd Advanced Head-Up Display waarmee je als bestuurder extra relevante informatie op de voorruit krijgt geprojecteerd als een extra informatievoorziening.
Verschuifbare middenconsole en verstelbare stoelen, ook achterin
Alles is gericht op een efficiënte indeling van ruimte in de auto. Opvallend is dan ook de verschuifbare middenconsole met opbergvak. Deze is verschuifbaar en daardoor zowel voorin als achterin te gebruiken. De stoelen zijn allen elektrisch verstelbaar. De voorstoelen kunnen zelfs in een ligstand worden geplaatst. Zo kun je tijdens een korte laadbeurt, zelf ook even opladen. De stoelen zijn bovendien zo’n 30 procent dunner dan traditionele stoelen, dit komt de ruimte voor de passagiers achterin direct ten goede. Ook de achterbank is naar wens verstelbaar. Zo is de beschikbare ruimte optimaal te benutten.
Diverse veiligheidssystemen
Behalve duurzaamheid is ook veiligheid bij Hyundai al jaren een belangrijk thema. Dat zien we terug aan bijvoorbeeld de rijke veiligheidsuitrusting van zelfs de kleinste modellen zoals de i10 en i20. Ook de IONIQ 5 is uitgerust met diverse passieve en actieve veiligheidssystemen. Denk bijvoorbeeld aan de Highway Drifing Assist 2 waarmee semi-autonoom rijden op de snelweg mogelijk is. En een slimme parkeerassistente waardoor de auto zelf in kan parkeren op zelfs het meest krappe parkeerplekje.
In de specificaties lezen we onder andere de volgende veiligheidssystemen terug:
- Forward Collision-Avoidance Assist (FCA)
- Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA)
- Safe Exit Assist (SEA)
- Intelligente Adaptive Cruise Control
- Automatisch grootlicht
- Rear Cross-Traffic Collision Avoidance (RCCA)
- Parkink Collision-Avoidance Assist (PCA)
- Remote Smart Parking Assist (RSPA)
Beschikbaarheid en prijzen
De verwachting is dat de eerste exemplaren van de IONIQ 5 komende zomer in Nederland geleverd kunnen worden. Nederland behoort samen met o.a. Frankrijk en Duitsland tot een van de weinige landen waar de IONIQ 5 als eerste geïntroduceerd zal worden. De verkoopprijzen per uitvoering zijn op het moment van schrijven nog niet bekend. Zodra deze bekend zijn delen we ze uiteraard met je.
Meer IONIQ in de toekomst
Voor 2024 wil Hyundai in totaal 3 nieuwe modellen onder de nieuwe IONIQ-lijn op de markt brengen. De IONIQ 5 is het eerste model. De verwachting is dat Hyundai nog komt met een sportieve elektrische sedan en een grote elektrische SUV.
Als eerste op de hoogte van het laatste nieuws over de IONIQ 5? Vul hieronder je gegevens in en wij houden je op de hoogte.