De ‘onverwoestbare’ ix35 van Stefan de Schouwer 26 juli 2021
Sinds jaar en dag kent het magazine Autoweek de rubriek “klokje rond”. Het concept is even simpel als vermakelijk. Auto’s met een absurd hoge kilometerstand worden door de kritische monteur van Autoweek gecheckt op hun technische staat. Onlangs was het de beurt aan een klant van Autogroep Twente. Stefan de Schouwer heeft al 9 jaar een Hyundai ix35. Inmiddels staat er ruim 500.000 KM op de teller. De kritische check van Autoweek overleefde zijn trouwe Hyundai moeiteloos.
Fabrieksgarantie van Hyundai bepalend voor de aankoop
Voor zijn woon-werkverkeer rijdt Stefan elke dag vanuit Almelo naar Nijmegen. Goed voor dik 50.000 kilometer per jaar. Stefan reed voordat hij de ix35 kocht in een Kia Sportage. Volgens eigen zeggen een mooi model en prima auto voor de caravan. Een nieuwe KIA leek dan ook een logische stap. Ware het niet dat de fabrieksgarantie van KIA een kilometerbeperking van 150.000 kilometer telt.
Voor kilometervreter Stefan zou dat betekenen dat de fabrieksgarantie al na 3 jaar zou vervallen. Hyundai levert elke nieuwe auto met 5 jaar fabrieksgarantie, ongeacht de kilometers. Daarom kocht Stefan destijds de ix35. “Dat er 2.000 kilo op de trekhaak kan was mooi meegenomen. We gaan ’s zomers namelijk altijd met de caravan naar Spanje.”
Trouw onderhoud bij de dealer
In de afgelopen 9 jaar zagen werd de ix35 door Stefan trouw naar onze garage gebracht voor onderhoud. Naast de onderhoudsbeurten is er in die jaren nooit veel nodig geweest. “Al moet ik bekennen dat het dubbelmassavliegwiel twee keer is vervangen. De eerste keer was dat nog onder garantie.”
Behalve het reguliere onderhoud en de reparatie van het dubbelmassavliegwiel zijn er weinig reparaties geweest. Het roetfilter is een keer schoongemaakt, dat is het wel zo’n beetje.
Het oordeel van de Autoweek monteur
Na een korte proefrit heeft de Autoweek-monteur eigenlijk maar één klacht: De elektrische stuurbekrachtiging voelt een beetje versleten. Je merkt het volgens hem omdat kleine stuurbewegingen maar heel moeilijk te maken zijn. Volgens de monteur is dat bij deze auto’s een bekende klacht. Daarnaast heeft de Autoweek-monteur nog kritiek op de cruisecontrol. “Je kunt niet versnellen als de cruisecontrol is ingeschakeld.”
Het probleem met de stuurbekrachtiging was door Stefan zelf nog niet opgemerkt. Logisch als je er elke dag in rijdt, dan merk je geleidelijke slijtage niet. De trotse bestuurder van de ix35 geeft aan dat hij de cruisecontrol nog nooit heeft gebruikt.
Weinig versleuteld onder de motorkap
Het moment dat Autoweek-monteur Joep de motorkap heeft geopend maakt ons als dealer toch ook wel een beetje trots. De conclusie van de monteur luidt: “Hier is nog maar weinig aan versleuteld en alles is netjes gedaan.” In de loop der jaren zijn er wel wat onderdelen vervangen. Zo is anderhalve maand geleden de dynamo vervangen. Aangekomen bij de onderkant van de auto, wijst monteur Joep op slijpsel van roest in de buurt van de multiriem. “Dat kan wijzen op interne slijtage maar het kan natuurlijk ook nog oud zeer zijn van de vorige dynamo. Ik zou het eens schoonmaken en dan kijken of het terugkomt.”
Onderhoud is behoud
De duidelijke conclusie van Joep luidt: “Voor een auto met deze kilometerstand staat hij er echt nog prachtig bij.” Uiteraard speelt het keurige rijgedrag van onze klant hier ook een zeer grote rol in. Als dealer zijn we echter best een beetje trots op deze conclusie van een onafhankelijke specialist. In alle jaren heeft de auto keurig zijn reguliere onderhoud gehad en mede daardoor zie je nu geen gekke dingen.
Voorlopig nog geen afscheid van de ix35
Stefan wil voorlopig nog met zijn geliefde ix35 blijven rijden. Daarna wordt het lastig kiezen voor hem. “Hyundai en KIA leveren geen diesels meer. Hybride ligt voor de hand, maar die blijken niet zo zuinig als je denkt.” Een hybride haalt weliswaar ook 1:15 qua verbruik, maar dat rijdt Stefan nu ook in z’n diesel. Bovendien zijn auto’s met 2.000 kilo trekgewicht zeer schaars. Voorlopig blijft Stefan dus nog wel even rijden in deze Hyundai.
Resultaat
Wat mankeert eraan?
- Stuurbekrachtiging werkt niet fijn
- Cruisecontrol-knop werkt niet goed
- Rechtsvoor is soms een ‘knak’ te horen, vermoedelijk uit een toplager
- Schokdempers zijn matig
- Intercooler lekt een beetje
- Bij de multiriem sporen die duiden op slijtage van de krukaspoelie of een van de nevenaggregaten, onderzoek is nodig om pech te voorkomen.
De mening van de Autoweek-monteur:
“Het is niet een auto waarvan mijn liefhebbershart sneller gaat kloppen. Mijn technische hart vindt deze auto echter hartstikke leuk. Hij is heel goed bijgehouden en wat eraan is gedaan, is heel netjes uitgevoerd. Als dat zo blijft, dan rijdt Stefan er met gemak nog een paar 100.000 bij.”