De nieuwe Santa Fe: voordeliger en schoner dan ooit 19 juli 2021

Hoewel de Santa Fe in de beginperiode ongekend populair was, is dat de laatste jaren wel anders geweest. Onder andere de aanschafprijs en de BPM gebaseerd op uitstoot, hebben eraan bijgedragen dat de verkopen van de Santa Fe terugliepen. Daar komt nu verandering in. Met een volledig vernieuwde én milieuvriendelijkere Santa Fe, is Hyundai echter opnieuw trendsetter in dit segment.

Hyundai als trendsetter voor de cross-over

De Santa Fe is de nestor in de SUV familie. Al in 2000 werd de eerste generatie in Nederland gepresenteerd. Ver voordat iemand gehoord had van de term cross-over. Je had al wel de wat hogere stationwagons van bijvoorbeeld Subaru. Aan de andere kant had je de robuuste terreinauto’s met ladderchassis zoals bijvoorbeeld de Nissan Petrol. De Santa Fe viel daar precies tussenin. Hyundai was daarmee eigenlijk de trendzetter voor de moderne cross-overs.

BPM gooit roet in de diesels

De 2e generatie van de Santa Fe is in 2006 geïntroduceerd en was een waar kassucces. Voor de prijs van een goed uitgeruste stationwagen, kon je zomaar kiezen voor een ruime SUV met 6-cilindermotor, 7 zitplaatsen en een bak ruimte. Bovendien zag de Santa Fe er ook nog eens goed uit. Vanaf 2009 werd de BPM-belasting echter steeds meer gebaseerd op uitstoot. Dat dreef de prijzen van grote auto’s zoals de Santa Fe gestaag op.

Bij de introductie van de 3e generatie in 2012 was er nog een kleine opleving voor de Santa Fe. In de buurt van de aantallen van de eerste succesvolle jaren kwam dit model in Nederland echter niet meer. In 2014 werd de benzinevariant helemaal geschrapt. De afgelopen jaren was de Santa Fe dan ook enkel als diesel in Nederland leverbaar. Wilde je vorig jaar een nieuwe Santa Fe? Dan moest je inmiddels meer dan 70.000 euro neertellen. Daarvan verdween het grootste gedeelte rechtstreeks in de staatskas.

Plug-in Hybride motoren maken Santa Fe weer betaalbaar

Met de introductie van de schone (plug-in) hybride motoren is de auto spectaculair in prijs gedaald. Daardoor staat hij naar jaren op de achtergrond, ineens weer helemaal in de spotlights. De nieuwe Santa Fe is nu leverbaar vanaf € 44.500,-

Nieuwe zuinige en schone hybride motoren

De nieuwe hybride motoren die onlangs in de Tucson zijn geïntroduceerd, maken nu ook hun opwachting in de Santa Fe. Dat betekent dat je de keuze hebt uit een 230 PK sterke hybride (HEV) óf de 265 PK sterke plug-in hybride (PHEV) variant. Beide hebben geen enkele moeite met het formaat van de Santa Fe. Moeiteloos lopen ze naar hoogst illegale snelheden en dat doen ze, mede door de elektronische hulp, in alle stilte.

Praktijkverbruik verrassend zuinig

Uiteraard hebben we de nieuwe schonere motoren zelf in de praktijk getest. Als je na een tijdje een beetje leert spelen met het gaspedaal, dan kun je echt een enorm laag brandstofverbruik halen. Uitzonderlijk voor een auto van dit formaat. Tijdens onze testrit haalden we met de hybride zonder stekker, een verbruik van 6.1 liter op 100 kilometer. Dat is ruim 1 op 16, en dat met een hoge auto van bijna 5 meter.

Met de plug-in hybride kun je nog gunstiger uitkomen. Dan moet je echter wel actief ‘stekkeren’. Het accupakket is groot genoeg voor ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden. Dat lijkt niet veel maar uit recent onderzoek blijkt echter dat meer dan 50% van al onze ritten minder dan 10 kilometer is.

Voldoende trekkracht voor de caravan

Er zitten wat verschillen in de uitrusting van de Santa Fe. Kies je voor de plug-in hybride? Dan krijg je altijd vierwielaandrijving en een iets hoger vermogen. Dat laatste zal voor de meeste mensen eerder luxe dan noodzaak zijn. De hybride (HEV) zal voor de meeste mensen krachtig genoeg zijn. Bovendien heeft de HEV een hoger trekvermogen. Deze auto wordt dan ook vaak voor de caravan of trailer gebruikt. Dat kan een reden zijn om de hybride te verkiezen boven de plug-in hybride.

Nieuw jasje, zelfde vertrouwde ruimte en rijcomfort

De Santa Fe is dus volledig vernieuwd, goedkoper en duurzamer. Wat overeind bleef is het ongekende ruimteaanbod en het rijcomfort. Qua overige specificaties lijkt de Santa Fe redelijk vergelijkbaar met de Tucson. Op het gebied van ruimte is de Santa Fe echter onverslaanbaar. De auto is leverbaar als 5- en 7-zitter. Mede door de verschuifbare achterbank is de derde zitrij zelfs voor volwassenen nog best ruim. Met de derde zitrij neergeklapt heb je al meer dan 800 liter bagageruimte. Klap je de tweede zitrij ook om? Dan heb je helemaal een zee van ruimte.

Comfortabele rijervaring

De Santa Fe rijdt comfortabel, zo mogelijk nog comfortabeler dan de Tucson. Het is een grote auto en hij doet ook geen moeite om dat te verbergen. Waar sommige SUV’s proberen de nadelen (hoog zwaartepunt) te maskeren met een stugge vering, doet de Santa Fe geen poging. Je zit hoog, je hebt een goed overzicht en verneemt niets van een slecht wegdek. Dat past bij het type auto. De consequentie is wel dat je altijd merkt dat je met een flinke auto onderweg bent. Bij even flink doorrijden in de stad, verlang je soms naar iets kleiners.

Prijzen en leverbaarheid

Zoals gezegd heeft de Santa Fe een reuzensprong gemaakt. Hij kwam van ruim € 70.000,- en is nu leverbaar vanaf € 44.500,-. Een complete versie met leer en navigatie is nog onder de. € 50.000,- verkrijgbaar. Daarmee is hij ongeveer € 6.000,- duurder dan de vergelijkebare Tucson met dezelfde luxe en aandrijving. Voor dat bedrag extra krijg je wel de meest comfortabele Hyundai en alle ruimte die je ook maar nodig hebt. Caravan en trailer rijders krijgen een royale en sterke auto, zonder de hoge brandstofkosten die daar tot voor kort mee gepaard gingen. De Santa Fe is nu te bestellen bij Autogroep Twente en we hebben zelfs een kleine hoeveelheid voorraadauto’s. Informeer in onze showroom naar (lease)prijzen en beschikbaarheid.

Bekijk actuele voorraad van de Santa Fe
HomeNieuwsDe nieuwe Santa Fe: voordeliger en schoner dan ooit